1. مقدمه

        یکی از مهمترین دغدغه‌های آموزش عالی جلوگیری از ترک تحصیل و طول تحصیلی است. برطبق OECD حدود 30 درصد از دانشجویانی که وارد برنامه‌های آموزش عالی می‌شوند بدون اینکه مدرکی دریافت کنند ترک تحصیل می‌کنند.(OECD, 2013) میزان ترک تحصیل در هلند نیز مشابه میانگین OECD است. (هیئت بازرسی آموزشی،2013و OECD,2013) نه تنها ترک تحصیل یک نگرانی محسوب می‌شود بلکه بسیاری از دانشجویان بیشتر از 1 سال طول تحصیل(سنوات تحصیلی) دارند. در هلند، فقط 26.40درصد دانشجویان دانشگاه‌ها درجه کارشناسی خود را به موقع دریافت می‌کنند. (بین سه سال) و 48.60 درصد دانشجویان دانشگاه ها با یک سال تأخیر فارغ التحصیل می‌شوند. (هیئت بازرسی آموزشی، 2013) طول تحصیلی (تأخیر در تحصیل، سنوات تحصیلی) و ترک تحصیلی ممکن است برای دانشجویان و همچنین آموزش عالی سبب هدر رفتن وقت و هزینه زیاد شود. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی مقدار بودجه‌ای که از طرف دولت برای دانشگاه در نظر گرفته می‌شود( می‌رسد)، بستگی به تعداد دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، دارد. (De koning, Loyens, Rikers, Smeets, & Van der Molen,2014, Hovdhaugen,2009)

        بسیاری از دانشجویانی که بدون هیچ مدرکی آموزش عالی را ترک می‌کنند، این کار را در طول اولین سال تحصیلی یا بلافاصله بعد از اولین سال دوره‌ی کارشناسی خود انجام می‌دهند.(Tinto,1993,1998) بنابراین شناسایی ترک تحصیل در مراحل اولیه دوره‌های تحصیلی دانشجویان اهمیت دارد. در این مطالعه ما قصد داریم بررسی کنیم که آیا اساتید دانشگاه‌ می‌توانند دانشجویانی را که در معرض ترک تحصیل یا طول تحصیل قرار دارند را در طول برنامه کارشناسی شناسایی کنند و این که اساتید چه ویژگی‌هایی از دانشجویان را برای موفقیت تحصیلی مورد ملاحظه قرار می‌دهند.

2. صحت قضاوت های معلم

        اساتید با اهداف متنوعی به قضاوت درباره نحوه عملکرد یا رفتار دانشجویان می پردازد، این اهداف عبارتند از: ارزیابی رسمی، تصمیمات ارجاعی( برای مثال: تدریس ترمیمی یا جهش تحصیلی) و تصمیمات آموزشی( مانند: انتخاب تکالیف، تعیین سطح دشواری، و سازمان یادگیری. بنابراین قضاوت در مورد دانش‌‌آموزان باید به صورت صحیح و دقیق انجام شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان قضاوت اساتید  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

University teacher judgments in problem-based learning: Their accuracy and reasoning