خلاصه

          قابلیت اتکا و اطمینان  یکی از مهمترین جنبه های کیفی هر نرم افزار به شمار میرود و تخمین قابلیت اتکای نرم افزار یکی از مسائل دشواری است که نیازمند دقت بالایی در مواجهه با آن است. با این وجود، برای مدیریت کیفیت نرم افزار و انجام رویه های متداول در یک سازمان، مهم است تا جای ممکن به درک صحیحی از قابلیت اتکای دقیق برسیم. در مقاله پیش رو چندین اصل و تکنیک برای تخمین قابلیت اتکا در نرم افزارها ارائه شده است، که از تعریف مفاهیم ضمنی تعیین کننده کیفیت نرم افزار کار را آغاز میکند. تخمین بخشی از نرم افزار نیز مد نظر قرار گرفته است. هدف مفروض تخمین قابلیت اتکا تشکیل یافته از آنالیز ریسک و قابلیت اتکای سیستم های مبتنی بر نرم افزار است. چنین انتظار میرود یک نظر مستند از متخصصان در رابطه با نرم افزار وجود داشته باشد و بروز رسانی بر تخمین قابلیت اتکای تعریف شده با اطلاعات موجود در رکوردهای داده عملیاتی صورت گیرد.

1. معرفی

         اگر یک ایراد در قسمت سخت افزاری نیازمند زمان برای تعویض عناصر مشکل آفرین باشد، همین مساله را نمیتوان به حوزه نرم افزاری بسط داد، ایراد بوجود آمده در این حوزه نشان دهنده یک خطای پیشین در برنامه است. ایرادهای نرم افزاری به عنوان رویدادهای تصادفی در نظر گرفته میشوند که در یک محور زمانی روی میدهند، آن هم به خاطر کمبود قطعیت در مورد زمان دقیق رخ دادنشان، همین دلیل ارجاعی به مفهوم قابلیت اتکا است، نه کیفیت نرم افزار.

          یک سیستم نرم افزاری از این نقطه نظر شبیه به بروز خطا در سیستم سخت افزاری به همراه روند بازیابی بوده و شاخص های قابلیت اتکای مشابهی نیز با آن دارد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان قابلیت اتکای نرم افزار در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Comparison of Software Reliability Assessment Models