در این مقاله، ساختار و تغییرات در سختی Hardox 400 جوش داده شده و فولادهای Hardox 500 ارائه شده است. نشان داده شده است که ساختارها با مقاومت کمتر در برابر سایش به عنوان یک نتیجه از جوش دادن مواد در حالت " تحویل داده شده " (به عنوان مثال با ساختار مارتنزیت آبکاری شده) در مناطق تحت تاثیر حرارت ایجاد می شوند. عرض آنها به اندازه 90 میلی متر است و این باعث سایش غیریکنواخت و سریع در برنامه های کاربردی پیش بینی شده می شود. بر اساس تست های میکروسکوپی و سنجش سختی، یک روش پرداخت اتصال حرارتی شامل سخت شدن و آبکاری در دمای پایین (خودآبکاری) در مناطق تحت تاثیر حرارت پیشنهاد شده است. این منجر به تولید مجدد ساختار سطح، شبیه به ساختار مواد اولیه می شود. در شرایط آزمایشگاهی، یک عملیات حرارتی متفاوت از عمل معمول ( بازپخت تنش آزاد شده و نرمالسازی) به ناسازگاری های جوش (ترک ) منجر نمی شود.

1 . مقدمه

      بر اساس نتایج جمع آوری شده آزمون Hardox 400 و فولادهای Hardox 500 در [1] ، یک پیشنهاد برای استفاده از این مواد در ساخت و ساز ماشین آلات معدن کاری سطحی تدوین شده است. نتایج آزمون [ 2-4 ]، جوش پذیری خوب مواد و ویژگی های مقاومت بسیار بالا را در اتصالات به دست آمده تایید می کند. به عنوان یک نتیجه از فرآیندهای حرارتی در مدت جوشکاری، به ساختار تحویل داده شده در مناطق تحت تاثیر حرارت آسیب می رسد (مارتنزیت آبکاری شده). این مورد، تغییر قابل توجهی را در چنین منطقه سختی و نیز افت موضعی را در مقاومت در برابر سایش معرفی می کند. پدیده ای مشابه در اجزای ساختاری برشی از ورق های فلز با استفاده از روش های جوشکاری مشاهده شده است.

       چنین پدیده ای زمانی بیشتر اهمیت دارد که هدف، استفاده از صفحات فولادی Hardox برای قطعات قهوه ای بیل مکانیکی ذغال سنگ باشد که در شرایط بار دینامیکی، در معرض سایش قرار می گیرند (ناودانها، قیف، میراکننده و عناصر ساختار حرکت شبیه چمچه زنی) . اهمیت آن به دلیل بالاتر است که آنها معمولا توسط جوشکاری به ساختار اصلی تثبیت می شوند. ساختار نامطلوب و سختی اتصال ظاهر شده در فولاد کم کربن و کم-آلیاژ می تواند با پرداخت گرمایی چنین اتصالاتی (شکل 1) معکوس شود. مسائل مربوط به فولاد سخت، فولاد مارتنزیتی و همچنین آلیاژهای آلومینیوم فرونشانده شده کهنه، نیاز به اقداماتی غیرمعمول دارد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان فولادهای Hardox در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Structure and hardness changes in welded joints of Hardox steels