چکیده

            دوران داده‌های بزرگ منجر به توسعه و کاربرد فناوری‌ها و روش‌هایی شد که به طور مؤثر با استفاده از حجم وسیع داده‌ها به پشتیبانی تصمیم‌گیری و فعالیت‌های کشف دانش کمک می‌کنند. در این مقاله، پنج V داده بزرگ، حجم، سرعت، تنوع، صحت و ارزش، و همچنین فناوری‌های جدید شامل پایگاه داده NoSQL که مطابق با نیازهای ابتکاری داده‌های بزرگ ارائه شده، بررسی می‌شوند. سپس نقش مدل‌سازی مفهومی برای داده‌های بزرگ بررسی شده و پیشنهاداتی درباره تلاش‌های مدل‌سازی مفهومی مؤثر با توجه به داده‌های بزرگ ارائه می‌شود.

1. مقدمه

           داده‌های بزرگ به طور گسترده به عنوان مقادیر بسیار زیاد داده‌ها شناخته می‌شوند، ساختار‌یافته و غیرساختار‌یافته، که در حال حاضر سازمان‌ها قادر به دست‌یابی و تلاش برای تحلیل معنی‌دار بودن آنها هستند به طوری که تحلیل تصمیم‌گیری بر پایه داده ها و بینش عملی بدست می‌آید. انجام این کار مستلزم توسعه تکنیک‌ها و روش‌های تحلیل، ایجاد روش‌های جدید برای ساخت داده‌ها و برنامه های جالب در علم و مدیریت است (به عنوان مثال، [1، 8، 19]). با وجود به چالش کشیدن ارزش داده‌های بزرگ، چشم انداز داده‌ها همچنان رشد می‌کند [28].

            هدف این مقاله بررسی پیشرفت داده‌های بزرگ در تلاش برای شناسایی چالش‌های موجود است؛ و نقشی که مدل‌سازی مفهومی می تواند در پیشبرد کار در این حوزه مهم بازی کند را تعیین می کند. بخش بعدی، توصیف داده‌های بزرگ و ویژگی های ذاتی شناخته شده است. سپس، پیش از تحلیل نقش به خصوصی که مدل‌سازی مفهومی در درک و پیشرفت تحقیق و کاربرد داده‌های بزرگ بازی می کند، فناوری داده‌های جدید و در حال ظهور ارائه می‌شوند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان فناوری های کلان داده در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Big data technologies and Management: What conceptual modeling can do