چکیده

 

     این مقاله برای کاوش کاربردهای تکنولوژی بلاک چین تا مفهوم «اثبات X»، همانند اثبات هویت، اثبات مالکیت اموال، اثبات معامله خاص، اثبات درجه علمی، اثبات رکوردهای پزشکی، اثبات موفقیت های دانشگاهی و غیره می-باشد. این مقاله رویکرد نوین ایجاد یک سیستم خدمات و مدیریت آرشیو شخصی تغییرناپذیر، شفاف، غیرمتمرکز و ایمن را توصیف می کند. آرشیو شخصی به عنوان کلکسیونی از مصنوعات متعدد تعریف شده است که نمونه کارهای شخصی و نیز هویتهای منحصر به فرد شخصی را منعکس می کند. نمونه کارهای شخصی فراتر بیان موفقیت شخصی می باشد. این (نمونه کارها) یک سند مستند طراحی شده برای ارائه اسناد و مثالهای کیفی و کمی می باشد. موضوعات می توانند اطلاعات خود را با اثبات تگ کنند به طوری که توسط نهادها یا سازمانهای مورد اعتماد همانند دانشگاهها مورد تائید قرار گیرند. چنین اثباتهایی همراه با سطوح محرمانگی می باشند که در حوزه های عمومی به نمایش در آمدند. هویتهای شخصی شامل بیومتریکها و نیز دیگر چند فاکتوریها همانند چیزی که فاعل «دارای» آن می باشد، فاعل آن را «می داند» یا فاعل به آن «عمل» می کند. ذینغعان در یک کنسرسیوم با رویکرد شبکه بلاک-چین به عنوان تصدیق کنندگان و یا ماینرهایی عمل می کنند که به خدمات مورد اعتماد آنها اجماع توزیع شده ارائه می کنند. چنین سیستم مبتنی بر آرشیو شخصی می تواند تا اپلیکیشنهای متعدد از جمله شبکه های حرفه ای همانند لینکدین، تائید اعتبار آنی همانند alipay یا انسان زنده از باتهای اجتماعی همانند رسانه اجتماعی اینترنت بسط داده شود. شبیه سازی نمونه الگو (پروتوتایپ) نشان می دهد که مدیریت چنین نمونه کارهای شخصی و سیستم خدمات ممکن بوده و در برابر حملات ID بسیاری مصون می باشد.

1-مقدمه

     سیستم خدمات آرشیو شخصی (PASS) به عنوان کلکسیونی از مصنوعات دیجیتالی و نیز کلکسیونی از ابزارهای خدماتی تعریف شده است. مصنوعات دیجیتالی شخصی (PDA) یک شکل دیجیتال از دستاوردهای شخصی با اسناد مستند (PAE) یا هویتهای شخصی (PID) می باشد می تواند برای شناسایی منحصر به فرد یک شخص استفاده شود. مثالهایی از PAE عبارتند از آموزش شخصی، تجربیات، درجه (مدرک)، آموزش و یادگیری، دیپلم، نسخه های دانشگاهی (آکادمیک) و گواهی های متعدد. ثروت شخصی همانند ارزش دارایی، موجودی بانکی و سرمایه گذاریها نیز می توانند مثالهای یاز PAE باشند. مثالهای معمول PID عبارتند از سنجشهای بیومتریک از شخص (فرد) همانند اثرات انگشت، عنبیه و رگ. اطلاعات دیگری که تنها شخص از آنها آگاه می باشد، اشیاء فیزیکی که شخص مالک آنها می باشد، می توانند مثالهایی از PID باشند. الگوهای رفتاری، بازتاب شخصی و خصوصیات نیز به عنوان مثالهایی از PID در نظر گرفته شدند.

     کلکسیونی از PAEها مشابه با نمونه کارهای شخصی (PP) می باشند. این همراه با جدول زمانی می باشد که خصوصیات مخصوص یک شخص را شکل می دهند. PP یک شکل متمایزی از رزومه می باشد که بسیار انحصاری و جامع تر نسبت یک بیانات در رزومه است.

-این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان فناوری بلاک چین در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Personal Archive Service System using Blockchain Technology: Case Study, Promising and Challenging