چکیده

          تحت چالش فشارهای رقابتی و توسط توانمند شدن به واسطه فناوری های اطلاعات (IT)، سازمان ها, مشارکت های استراتژیک را شکل می دهند و مشارکت، همکاری و تصمیم گیری های جمعی را در سراسر زنجیره تامین (SC) انجام می دهند. برای مطالعه این پدیده، محققان بر یک یا چند مورد از پنج عامل برجسته تمرکز کرده اند: ادغام (یکپارچه سازی) فناوری اطلاعات (IT)، اعتماد بین سازمانی (TR)، اداره امور به صورت رابطه ای (RG)، هزینه معامله (TC) و عملکرد زنجیره تامین (PE). در این مطالعه، ما یک مدل تحقیقاتی را توسعه می دهیم که با ترکیب و ادغام دیدگاه های نظری زیر, شامل همه این پنج عامل می شود: اقتصاد هزینه معامله و حکمرانی رابطه ای (اداره امور به صورت رابطه ای). مدل نظری ما، روابط پیچیده بین پنج عامل را با قرار دادن دو منبع مشترک برای زنجیره تامین: اعتماد بین سازمانی و فناوری اطلاعات (IT)، به عنوان متغیرهای مستقل که بر نتایج ارزیابی تاثیر می گذارند, تشریح می کند: عملکرد و کاهش هزینه های معامله. نظریه حکمرانی رابطه ای یا ارتباطی، که تصمیم گیری مشترک را تسهیل می کند، نقش مرکزی بین منابع و معیارهای سنجش نتیجه ایفا می کند. داده های جمع آوری شده از 167 مدیر خرید و مدیر زنجیر, پشتیبانی قوی از مدل تحقیق ما تأمین می کند. یافته های ما باید به محققان و متخصصان کمک کند تا به یک درک کامل و شفاف از مکانیزم های مربوطه که با آنها, منابع مشارکتی، تاثیرات مثبتی بر نتایج زنجیره تامین داشته باشند برسند.

1. مقدمه   

           دو منبع مشارکت مشترک: اعتماد و IT (فناوری اطلاعات) را می توان به عنوان دو اهرم اصلی در نظر گرفت که در ارتقاء به اشتراک گذاری و تصمیم گیری همکارانه در میان شرکا مفید هستند. تعدادی از مطالعات انجام شده, بر این دو عامل مهم در عملکرد زنجیره تامین (SC) تمرکز نموده اند (Ganesan، 1994؛ Rai، Patnayakuni & SET، 2006). محققان نشان داده اند که ساختارهای اداره امور (حکمرانی) می تواند در ارتباط با فناوری اطلاعات و اعتماد کار کنند و از طریق معیارهای سنجش نتیجه به موفقیت کلی این زنجیره کمک کنند: عملکرد و کاهش هزینه های معامله (TC) (Dehnen، Richardson، & Zmud، 2007؛ Grover، Teng، & Fiedler، 2002) این ساختار اداره امور که به عنوان اداره امور یا حکمرانی رابطه ای (RG) شناخته می شود، به این معنی است که گسترده رابطه بین شرکای SC اکیداً به ساختار سلسله مراتب یا بازار محدود نمی شود، بلکه یک قرارداد ضمنی, انعطاف پذیر، و رابطه مبتنی بر اعتماد و انتظار همکاری مداوم می باشد (Pilling، Crosby، & Jackson، 1994).

            مطالعات قبلی، تنها قسمت های پراکنده ای از این پدیده کلی را کاوش نموده اند و از این طریق پیوندهای مهم در حضور دیگر عوامل تاثیرگذار را نادیده گرفته اند. ما در پی توسعه و اعتبارسنجی یک مدل منسجم تر هستیم که روابط پیچیده در میان مجموعه ای از سه عامل را در بر گیرد: ادغام IT، اعتماد، RG و ارتباط آنها با معیارهای SC: عملکرد SC و کاهش در TC (شکل 1) .

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان عملکرد زنجیره تامین در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Enhancing supply chain outcomes through Information Technology and Trust