چکیده

        این مقاله روش توسعه‌ی یک سیستم هوشمند طراحی چیدمان حفره  (ICLDS) برای قالب‌های تزریق چند حفره‌ای را ارائه می‌کند. این سیستم برای کمک به طراحان قالب در طراحی چیدمان حفره‌ها در مرحله‌ی طراحی مفهومی، درنظر گرفته شده است. پیچیدگی و اهداف طراحی چیدمان حفره به همراه وابستگی های مختلف در طراحی قالب تزریق، معرفی شده اند. دانش موجود در طراحی چیدمان حفره خلاصه و دسته بندی شده است. کاربرد، ساختار کلی و فرایند عمومی ICLDS توضیح داده شده است. همچنین در این مقاله درباره‌ی برخی مسائل از جمله ارائه دانش و استدلال مورد-مبنا  در توسعه این سیستم، مورد بحث قرار گرفته است. با یک مثال از مسائل طراحی چیدمان حفره، کاربرد این سیستم نشان داده شده است.

1. مقدمه

        در تولید، ریخته گری تزریقی یکی از پرکاربردترین فرایندهای تولید می باشد که برای تولید قطعات پلاستیکی، با نرخ تولید بالا و با نیاز کم یا بدون نیاز به پلیسه بر روی محصول پلاستیکی، مورد استفاده قرار می گیرد. این فرایند، شامل ریخته گری ماده پلاستیکی ذوب شده از یک اتاق داغ به داخل یک قالب بسته، مهلت دادن به پلاستیک برای خنک شدن و منجمد شدن و سپس خروج محصول نهایی از درون قالب، می شود. برای هر محصول پلاستیکی جدید، ماشین ریخته گری تزریق به یک قالب تزریق جدید نیاز دارد. طراحی و تولید قالب یک فرایند زمانبر و پرهزینه به حساب می آید و به طور عمومی برای انجام این کار به سازندگان ابزار و قالب با مهارت بالا، احتیاج است. یک قالب تزریق از چندین جزء تشکیل شده است، که شامل شالوده قالب، پین های راهنما، یک اسپرو ، تزریق‌گر، ورودی ها، کانال ها آب خنک کننده، صفحات پشتیبان و مکانیزم های برش و خارج کننده، می شود [1]. همچنین طراحی قالب از عوامل متعددی از جمله هندسه قطعه، ماده قالب، خط جدایش و تعداد حفره ها در قالب، تأثیر می پذیرد.

         با پیشرفت در تکنولوژی و هوش مصنوعی، تلاش ها برای کاهش زمان و هزینه طراحی و تولید قالب تزریق، جهت یافتند. طراحی قالب تزریق به موضوع اصلی بسیاری از تحقیقات تبدیل شده است، از آنجایی که شامل چندین زیر-طرح  مربوط به قطعات قالب می‌شود و هرکدام نیازمند تجربه و دانش تخصصی هستند، یک فرایند پیچیده محسوب می شود. همچنین طراحی قالب بر روی موضوعاتی از قبیل بهره‌وری، هزینه تعمیر و نگهداری قالب، قابلیت تولید قالب و کیفیت قطعات ریخته شده، اثرگذار می باشد. اکثر تحقیقات طراحی قالب بر روی سیستم های تخصصی، سیستم های دانش بنیان و هوش مصنوعی انجام شده اند تا مهارت انسانی مورد نیاز در فرایند طراحی سنتی را حذف و یا تکمیل کنند. کروث و ویلمز [2] یک سیستم هوشمند پشتیبان را برای طراحی قالب تزریق ادغام شده با CAD/CAM تجاری، یک پایگاه اطلاعات مرتبط و یک سیستم تخصصی، توسعه دادند. لی و همکاران [3] یک روش سیستمی و دانش بنیان برای طراحی قالب تزریق در یک محیط مهندسی همزمان، پیشنهاد کردند. راویوُنگس و آلادا [4] یک ابزار پیشتیبان طراحی عصبی تحت شبکه را توسعه دادند که آن را برای محاسبه شاخص پیچیدگی قالب و همچنین کمک به طراحان قالب در مورد ارزیابی قابلیت تولید طرح پیشنهادی‌ خود، ارئه کردند. وونگ و اسمیث [5] یک سیستم محاسباتی برای فرایند طراحی قالب تزریق بر اساس سیستم تخصصی تخته‌سیاه-مبنا  و روش استدلال مورد-مبنا  توسعه دادند که این سیستم شامل طراحی قالب، برنامه تولید، تخمین هزینه و تعیین پارامترهای قالب تزریق، می باشد. بریتین و همکاران [6] در مورد طراحی قالب از یک دیدگاه کاربردی، با استفاده از دانش طراحی کاربردی و تعدادی از کتابخانه های طراحی، بحث کرده اند. موک و همکاران [7] یک سیستم CAD تعاملی و دانش بنیان برای ترکیب طراحی قالب با مدول های محاسباتی، دانشی و گرافیکی، توسعه دادند.

ترجمه این مقاله با عنوان طراحی چیدمان حفره در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

An Intelligent Cavity Layout Design System for Injection Moulds