چکیده

           محتوای وب به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل که سبب بازدیدهای همیشگی می شود شناخته شده است. از آنجا که مفهوم وب شامل متن، تصاویر، گرافیک، طرح بندی، صدا، حرکت و در آینده حتی بو است، تصمیم گیری صحیح در مفهوم وب به منظور طراحی آن، بسیار حیاتی است. درحالیکه درک استراتژی های بازاریابی که سبب جذب بازدیدکننده ها به وبسایت ها می شود، در حال پدیدار شدن است، چگونگی تبدیل وب گردان‌ها به بازدیدکنندگان همیشگی، پدیده ای کمتر شناخته شده است. از طریق یک مطالعه تجربی، نویسندگان مقیاس برتری وبسایت ها (WSPS) را براساس کار انجام شده توسط راشل کپلان و استیفن کپلان در حوزه روانشناسی محیطی توسعه بخشیدند. نتایج، ابعاد اساسی طراحی اثربخش وبسایت را شناسایی می کنند و بینشی در راستای ویژگی های طراحی سایت که ممکن است سبب افزایش احتمال بازدید سایت ها شود را فراهم می نمایند.

1. مقدمه

         با هر ابزاری که بخواهیم اندازه گیری کنیم، وب عظیم است. اکثریت خانه های آمریکایی دارای کامپیوتر هستند، 64% از مردم آمریکا با سن 12 سال یا بیشتر به اینترنت دسترسی دارند (CyberAtlas, 2000) و خرده فروشی ها طوری برنامه ریزی شدند که به 74 میلیارد دلار درآمد تا سال 2002 برسند (Forrester Research, 2001). بنابراین تعجب زیادی ندارد که بیشتر شرکت ها احساس کنند که به حداقل سطحی از حضور وب نیاز دارند. سوال در راستای این است که چگونه شرکت هایی که در فکر برنامه های وب هستند، یک وبسایت موفق طراحی نمایند.

        آمازون میلیون ها دلار صرف ساخت و نگهداری سایت و ایجاد برند خود می کند. در طول دوران اوج، آمازون ارزش خود را با توانایی – حداقل در برخی نواحی- در جذب و حفظ توجه مشتریان خود نشان داد.  درنتیجه، بسیاری از خرده فروشان اینترنتی از قالب طراحی آمازون برای توسعه سایت های خود اقتباس می کنند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان طراحی وب در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Website design: Viewing the web as a cognitive landscape