چکیده

        این مقاله ساختار اصلی یک سیستم تعاملی و دانش‌بنیان سیستم طراحی قالب تزریق را ارائه می‌کند (IKB-MOULD). مبنای این سیستم از تحلیل فرایند طراحی قالب تزریق برای شرکت های طراحی قالب، گرفته شده است. این سیستم طراحی قالب تزریق هر دو مورد فرایند طراحی و مدیریت دانش قالب را پوشش می دهد. IKB-MOULD فرایند طراحی هوشمندانه و مدیریت دانش را با بسیاری از ابزارهای تعاملی توسعه یافته در محیط یک نرم‌افزار تجاری مدل‌سازی ماده جامد، ادغام می‌کند.

1. مقدمه

        در سال های اخیر، صنایع تولید محصولات پلاستیکی به شدت رشد کرده است. ریخته‌گری تزریقی، یک فرایند ریخته‌گری مشهور برای تولید قطعات پلاستیکی است. طراحی قالب تزریق، برای کیفیت محصول و فرایند تولید مؤثر، بسیار مهم است. شرکت‌های سازنده قالب که مایل به حفظ نهایت رقابت هستند، بوسیله‌ی خودکار کردن فرایند طراحی، خواهان کاهش زمان لازم برای طراحی و تولید، هستند. بنابراین توسعه‌ی یک سیستم کامپیوتری طراحی قالب تزریق (CAIMDS)، مورد توجه تحقیقات صنعتی و دانشگاهی قرار گرفته است.

        اخیراً مقالات چاپ شده نشان می دهد که تحقیق درباره‌ی طراحی خودکار قالب، بر روی اجزای منحصر بفرد فرایند ریخته گری متمرکز است. برای مثال اونگ و همکاران [1] و راوی [2] تحقیقات خود را بر روی سیستم تغذیه انجام دادند. وانگ و همکاران [3] بر روی سیستم خروجی متمرکز بودند. سایر محققین نیز تحقیقات خود را برای طراحی کلی انجام داده اند. اکثر تحقیقات انجام شده بر روی طراحی کلی سیستم قالب تزریق را می‌توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: (آ) طرح های کاربردی، مفهومی و اولیه قالب؛ و (ب) الگوریتم هایی برای تولید خودکار قالب.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان طراحی قالب تزریق در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A 3D CAD knowledge-based assisted injection mould design system