در این مقاله الگوریتمی نام مقاومت بسیار بهینه (HOT) برای حل مسئله طراحی شبکه کنترل زنجیره تأمین چند محصولی، چندمرحله‌ای ارائه میکنیم. HOT بر مبنای قانون توان و نظریه کنترل است. این رویکرد پیشنهادی ویژگیهای خود را از الگوریتم افزایش محلی (LIA) کسب میکند، که ابتدا برای به حداکثر رساندن پارامتر طراحی (مثل محصول)، به ویژه در مدل نفوذ به کار رفت. LIA به نوعی به تکامل از طریق طرح انتخاب طبیعی شباهت دارد. روش شناسی پیشنهادی فضای جستجوی گسترده ای را بررسی کرده و از نظر محاسباتی ماندگار است. الگوریتم HOT تلاش میکند تا این سیستم را در هر مرحله از بهینه سازی قویتر کند. هدف این مقاله کاهش هزینه کلی توزیع زنجیره تأمین با انتخاب تعداد مناسب امکانات در شبکه است. برای بررسی اثربخشی الگوریتم HOT، نتایج حاصل از کاربرد موارد مشابه در مسئله طراحی شبکه زنجیره تأمین را مشکلات مختلف و مجموعه داده های مشابه مقایسه میکنیم.

1. مقدمه

             در بازار رقابتی و جهانی امروز، موفقیت یک صنعت به مدیریت زنجیره تأمین آن بستگی دارد. طراحی شبکه زنجیره تأمین شامل عناصر داخلی و خارجی مدیریت زنجیرۀ تأمین میشود. امروز، مشتریان محصولاتی با حداقل هزینه میخواهند، بنابراین مهم است که یک شرکت کارخانه، خرده فروش، تأمین کننده، مراکز توزیع و منطقه مشتری را به روشی سازماندهی کند که مشتریان بتوانند محصولات را حداقل هزینه ممکن تهیه کنند و این شرکتها باید سود نیز داشته باشند. در سالهای اخیر، تعداد زیادی از محققان مدلهای مختلفی را برای طراحی شبکه زنجیره تأمین ارائه کرده اند. مدل مربوط به طراحی شبکه زنجیره تأمین به خاطر تقاضای مشتری هرازگاهی تغییر میکند. مشکل طراحی شبکه زنجیره تأمین مهمترین مسئله تصمیمگیری است که باید برای عملکرد مؤثر بلندمدت در کل زنجیره تأمین بهینه سازی شود. یک شبکه زنجیره تأمین کارآمد پلتفرمی بهینه برای مدیریت زنجیره تأمین ارائه میکند. مدیریت زنجیره تأمین برای مدیریت هزینه، ریسک، حاشیه سود و مدیریت موجودی به کار میرود و با سایر مؤثر بر شرکت و مشتری همکاری دارد. اطلاعات، محصولات و سرمایه دائماً میان مراحل شبکه زنجیره تأمین جریان دارد. توزیع این محصولات محرکی کلیدی برای سوددهی کلی شرکتها است و مستقیماً بر هزینه های زنجیره تأمین اثر میگذارد.

             مدل توزیع زنجیره تأمین که در اینجا از آن بحث میشود به مسئله طراحی شبکه چند محصولی، چندمرحله‌ای مرتبط است. مسئله پیشنهادی سختی NP است و برای حل روشهای قطعی آسان نیست. ، بنابراین از تکنیکهای AI برای حل این نوع از مسائل استفاده میکنیم. در این مقاله یک رویکرد بهینه سازی جدید را بر مبنای الگوریتم مقاومت بسیار بهینه (HOT) ارائه میکنیم که این الگوریتم توسط کارلسون و دویل (1999) معرفی شده است. الگوریتم HOT فضای جستجوی گستردهای دارد و تلاش دارد تا این سیستم را در هر مرحله از بهینهسازی قویتر کند. بر مینای قانون توان و نظریه کنترل است. الگوریتم HOT نتایجی رضایت بخش را برای مسئله طراحی شبکه پیچیده ارائه میکند و از نظر محاسباتی نیز ماندگار است. بنابراین از الگوریتم HOT که در اینجا از آن بحث شده برای محل مسئله طراحی شبکه استفاده کردیم.

این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان طراحی شبکه زنجیره تأمین در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A highly optimised tolerance-based approach for multi-stage, multi-product supply chain network design