خلاصه
         این مقاله به بررسی طراحی بهینه شکاف های روتور قفسه محافظ و میل های مسی موتورهای القایی پرقدرت با توجه به مقادیر گشتاورپیچشی راه انداز، گشتاور خرابی، مقادیر نامی بازده و عامل نیرو و همینطور گرمایش روتور می پردازد. سه هندسه شکاف های روتور و سطح مقطع میل ها، حفظ همان سطح مقطع، مورد بررسی قرار می گیرند: شکل مستطیلی، شکل پله دار و شکل پله- سوراخ. این بررسی مبتنی بر تحلیل آلمان محدود موتور القایی در شرایطی است که تنها شکاف های روتور و ترکیب سطح مقطع میل ها از کاربردی به کابرد دیگر تغییر می کند. مقایسه نتایج شبیه سازی ثابت می کند که افزایش مهم گشتاور پیچشی راه انداز و مقدار بالای بازدهی موتورهای القایی نوع قفسه محافظ مسی را می توان در مورد شکل پله- سوراخ سطح مقطع میل های روتور، بدون کاهش چشمگیر گشتاور خرابی، به دست آورد. معیار ارزیابی هندسه بهینه میل های روتور و مقدار بهینه سطح مقطع میل ها مورد بررسی قرار می گیرند. 
1. مقدمه
          طراحی بهینه موتورهای القایی کلاسیک با توجه به گشتاور الکترومغناطیسی باید به ترتیب دو لازمه متناقض مقدار بالای گشتاور پیچشی راه انداز و مقدار بالای گشتاور خرابی را برآورده سازد. در مورد موتورهای القایی قفسه محافظ، این ویژگی های به شدت به هندسه شکاف روتور [1]، [3]، [5] وابسته هستند.
اینم مقاله نتایج مطالعه ای مربوط به تأثیر هندسه شکاف روتور شکل سطح مقطع میل ها بر گشتاور پیچشی راه انداز، گشتاور خرابی، بازدهی و عامل نیروی موتور القایی پرقدرت با قفسه محافظ مسی [2]، [4] را ارائه می کند. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  طراحی روتور  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Optimal Design of Rotor Slot Geometry of SquirrelCage Type Induction Motors