خلاصه

         این مقاله به حل مساله زمان‌بندی کارگاهی در یک دنیای واقعی می پردازد و الگوریتم جدیدی را به عنوان راه حل ارائه می‌دهد. ابتدا مشخصات اختصاصی کار هم‌زمان و شبانه را در فرآیند تولید ترانسفورماتور، مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای حل مساله در یک زمان منطقی و قابل قبول،الگوریتم ژنتیک را پیشنهاد می‌شود. این الگوریتم، با هدف به حداقل رساندن تاخیر کل، روش الگوریتم اکتشافی Nawaz-Enscore-Ham (NEH)، که یک الگوریتم جستجوی محلی (بهینه سازی) است را با قانون تخصیص دستگاه، تلفیق می‌کند. نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که، این الگوریتم پیشنهادی از الگوریتم NEH "که یک الگوریتم ژنتیک ساده است" و پنج قانون توزیع امکانات بر حسب عملکرد تاخیر کلی متوسط و شاخص انحراف نسبی، بهتر عمل می‌کند. الگوریتم پیشنهادی برحسب راندمان و توانایی که دارد رقابتی‌تر جلوه می‌کند.

1. معرفی

         حل مساله زمان‌بندی در محیط کارگاهی در بسیاری از سیستم‌های تولید معمول است. در محیط های خاصی، دستگاه‌های موازی از کپی های متعددی تشکیل شده و در پایگاه‌های متعدی دسته بندی می‌شوند. برای این محیط‌های تولید، مدل حل مساله زمان‌بندی در محیط کارگاهی به روش قدیمی نامناسب است،زیرا برخی پایگاه ها از دستگاه‌های موازی استفاده می‌کند. این نوع مسائل می توانند تحت روش حل مساله زمان‌بندی کارگاهی چندگانه (HFSP) تعریف شوند. 

         حل مساله محیط کارگاهی چندگانه تعمیم و توسعه ای از سیستم تولید در محیط کارگاهی قدیمی است. این سیستم شامل دو یا چند جایگاه به طور ترتیبی و و یک یا چند دستگاه موازی در هر جایگاه است. مثال های حل مساله محیط کارگاهی چندگانه شامل تولید کفپوش، صنعت بطری شیشه ای و غیره هستند (Lopez & Roubellat 2008). 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان صنعت ترانسفورماتور در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A hybrid genetic algorithm for the hybrid flow shop scheduling problem with nighttime work and simultaneous work constraints: A case study from the transformer industry