چکیده

         با تعمیق روند یکپارچگی اقتصادی جهانی، خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی نیز شکوفا شده است. خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌الملل نقش مهمی در حل تامین مالی سازمانی زنجیره تامین ایفا کرده است. تا آنجا که به صنعت انرژی مربوط می شود، خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین المللی می تواند حمایت اعتباری کافی برای شرکت های انرژی فراهم کند. این امر معضل تامین مالی شرکت های انرژی کوچک و متوسط را در تجارت واردات و صادرات حل می کند و همچنین می تواند نرخ گردش سرمایه شرکت های بزرگ انرژی را بهبود بخشد. با این حال، از آنجایی که خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌الملل همچنان با تاثیر ریسک‌هایی مانند ریسک اعتباری شرکت، ریسک عملیاتی بانک و ریسک انتقال اطلاعات شرکت زنجیره تامین مواجه است، عملکرد آن در تامین مالی به طور کامل اعمال نشده است. هشدار زودهنگام و کنترل خطرات موجود در خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌الملل می‌تواند نقش خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی را در ارتقای توسعه صنعت انرژی ایفا کند. بنابراین، این مقاله از سه الگوریتم هوش مصنوعی (AI) شامل شبکه عصبی مصنوعی، الگوریتم ژنتیک و الگوریتم ازدحام ذرات برای تحلیل ریسک خدمات مالی در زنجیره تامین تجارت بین‌المللی صنعت انرژی استفاده کرد. یک مدل هشدار اولیه ریسک در مورد خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی صنعت انرژی ساخته شد و یک مطالعه تجربی بر روی مدل هشدار اولیه ریسک انجام شد. تحقیقات نشان داد که مدل هشدار اولیه ریسک مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی بانک‌ها را قادر می‌سازد تا دقت ارزیابی اعتبار شرکت‌ها را تا ۷.۴۳ درصد و دقت جمع‌آوری اطلاعات را تا ۵.۶۱ درصد بهبود بخشند. دقت پیش‌بینی ریسک‌های محیطی خارجی را تا 3.52 درصد بهبود بخشید و ریسک عملیاتی بانک را تا 6.58 درصد و ریسک قانونی و نظارتی را تا 7.06 درصد کاهش داد.

1. مقدمه 

         عوامل خطر در خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی، عملکرد خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی را محدود می‌کند. استفاده از مدل هشدار زودهنگام ریسک مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی برای تحلیل و هشدار ریسک خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی صنعت انرژی می‌تواند معضل تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط انرژی را حل کند و به انرژی ‌های کوچک و متوسط کمک کند. شرکت ها مقیاس صادرات خود را گسترش می دهند. همچنین می تواند به شرکت های بزرگ انرژی کمک کند تا هزینه ها را کاهش دهند و رقابت پذیری شرکت های انرژی را افزایش دهند. بنابراین تحقیق در این مقاله بسیار ضروری است.

           به منظور ارتقای توسعه تجارت واردات و صادرات، بسیاری از محققان خطرات خدمات مالی در زنجیره تامین تجارت بین‌المللی را مورد مطالعه قرار داده‌اند. وی وای ریسک های خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین المللی را از دیدگاه بانک های تجاری تحلیل کرد. او معتقد بود که ریسک‌های پیش روی بانک‌ها باید مدیریت و کنترل شود تا بانک‌ها برای ارائه خدمات مالی بهتر حمایت کنند (وی، 2019).چن اس معتقد بود که خدمات مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی دارای چهار عامل ریسک است: ریسک اعتباری، ریسک جریان نقدی، ریسک وثیقه و ریسک محیطی خارجی. او از طریق تجزیه و تحلیل چهار عامل ریسک، راه‌حل‌هایی مانند تقویت بررسی اعتبار شرکت، اجرای سیستم ریسک‌پذیری چندجانبه و همچنین بهبود نظارت و مدیریت وثیقه را پیشنهاد کرد (چن، 2018). یانگ دبلیو کیو ریسک‌های پیش روی شرکت‌های تجارت خارجی بزرگ و متوسط را در توسعه تجارت تامین مالی زنجیره تامین تجزیه و تحلیل کرد و پیشنهاداتی را برای تقویت کنترل ریسک و بهبود مکانیسم‌های نظارت بر ریسک ارائه کرد (یانگ، 2019). Zhu Y Q عوامل خطر و تعامل آنها را در شرکت‌های زنجیره تامین، نمایندگان قانونی، منابع محیطی و پیوندهای تجاری مورد مطالعه قرار داد و برای پیش‌بینی ریسک و مدیریت خدمات مالی زنجیره تامین پشتیبانی ارائه کرد (Zhu et al., 2018). آهنگ C یک سیستم ارزیابی ریسک خدمات مالی زنجیره تامین را با تجزیه و تحلیل ریسک خدمات مالی زنجیره تامین ایجاد کرد (Song, 2020). به منظور حل مشکل تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط، وانگ Y M یک سیستم هشدار اولیه ریسک مالی زنجیره تامین را ایجاد کرد که برای خدمات تامین مالی SME اعمال می شود (وانگ، 2017). چن L چهار اقدام متقابل را برای تامین مالی زنجیره تامین تجارت بین‌المللی پیشنهاد کرد، از جمله ایجاد یک شناسایی ریسک مالی زنجیره تامین و سیستم هشدار اولیه (چن، 2022). اگرچه مطالعات زیادی در مورد ریسک خدمات مالی در زنجیره تامین تجارت بین‌المللی وجود دارد، اما تعداد کمی در صنعت انرژی اعمال می‌شوند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان صنعت انرژی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Service risk of energy industry international trade supply chain based on artificial intelligence algorithm