چکیده

      در این مقاله, ما یک مدل طراحی زنجیره تامین چند محصولی 3-مرتبه ای را با اقتصادهای مقیاس در حمل و نقل و انباداری در نظر می گیریم که به صراحت فراوانی حمل و نقل در آن در نظر گرفته می شود. مدل ما به طور همزمان, موقعیت ها و اندازه محوطه مخازن, جریان های موارد و فراوانی حمل و نقل را در درون این شبکه بهینه سازی می کند. ما تمام هزینه های مرتبط را در نظر می گیریم: هزینه محصول, هزینه حمل و نقل, هزینه کرایه مخزن, هزینه توان عملیاتی مخزن و هزینه موجودی. این مسئله بر اساس یک نمونه واقعی از یک شرکت شیمیایی است. نشان خواهیم داد که در نظر گرفته اقتصادهای مقیاس و فراوانی حمل و نقل در مرحله طراحی, حیاتی است و عدم موفقیت در انجام آن منجر به هزینه های قابل توجه بالاتر از هزینه های بهینه و مطلوب می شود. انواع گسترده ای از مسائل را با راه حل شاخه و کران و با ابتکارات راه حل کارآمد مبتنی بر تکنیک های خطی سازی تکراری که توسعه داده ایم, حل می نماییم. ما نشان می دهیم که این ابتکارات نسبت به تکنیک استاندارد شاخه و کران, برای مسائل بزرگی چون یکی از شرکت های شیمیایی که به تحقیق ما مرتبط هستند عالی تر هستند.

1. مقدمه

      افزایش جهانی شدن و گستردگی آن به افزایش روزافزون حجم حمل و نقل ها منجر شده است. یکی از صنایعی که تغییرات زیادی را به خود دیده است, صنعت شیمیایی است. در طی دهه اخیر, بسیاری از شرکت ها در این صنعت, سایت های تولید جهانی را تاسیس نموده اند و از این سایت ها برای برآورده سازی تقاضاهای جهانی استفاده نموده اند. به طور مثال Bayer (2007), برای سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلار آمریکا در سایت تولید Toluylen–Diisocyanat (TDI) در شانگهای در سال 2009 برنامه ریزی نمود و برای این کار, ظرفیت تولید این سایت را دو برابر و به 300000 تن در هر سال رساند. سرمایه گذاری های مشابهی توسط بسیاری از شرکت های دیگر صورت گرفته است. BASF (2007) ظرفیت های کارخانه های خود را در Nanjing, Ludwigshafen, Antwerp,  و  Pasir Gudang از 2002 تا 2006 گسترش دادند و یک کارخانه جدید را در Pudong در سال 2006 افتتاح نمودند. SABIC (2006,2007), the Saudi Basic Industries Corporation, که یک تولیدکننده پیشرو در مواد شیمیایی, کودها, پلاستیک ها و فلزات است, شبکه جهانی خود را با تسلط بر تجارت پتروشیمیDutch group DSM (2002), عملیات های پتروشیمی Huntsman’s UK, و عملیا های GE Plastics برای ایالات متحده (2006) گسترش داد. در سال 2006, SABIC تقریباً 500 شناور را برای حمل و نقل 8.6 میلیون تن مواد شیمیایی و گاز به بیش از 90 بندر در بیشتر از 35 کشور در سراسر دنیا استفاده نمود.

       برای تطبیق تقاضای جهانی با عرضه جهانی, شرکت های شیمیایی از زنجیره های عرضه جهانی استفاده نمودند. معمولاً, محصولات در کارخانه های معدودی تولید می شوند و به محوطه های مخازن منطقه ای منتقل می شوند و در آنجا ذخیره می شوند. بنابراین تقاضای مشتری با استفاده از این محوطه های مخازن منطقه ای برآورده می شود. در بیشتر وضعیت ها, مخازن تحت مالکیت یک اپراتور محوطه قرار دارند که مخازن را به شرکت های شیمایی کرایه می دهد. هنگام طراحی یک زنجیره تامین (عرضه), شرکت ها باید چند تصمیم بگیرند: تصمیم گیری در مورد ترکیب محصول و کمیت هیا تولید در سایت های تولید, در موقعیت های محوطه مخازن و ظرفیت های مخازن و در مورد فراوانی تحویل ها بین کارخانه ها. این تصمیمات طراحی زنجیره تامین, تصمیمات متوسط تا بلند مدت هستند و معمولاً به صورت سالانه یا دوسالانه گرفته می شوند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان صرفه جویی در مقیاس در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Supply chain design considering economies of scale and transport frequencies