چکیده

      تجزیه و تحلیل روابط درونی و پیچیدگی فضاهای شهری مدرن به منظور میسر نمودن بهبود شرایط زندگی و یا کمک به تعیین تصمیمات بهینه به منظور صرفه جویی در انرژی و یا بهبود پایداری, امری مشکل است. تصمیمات و رهنمودهای به دقت طراحی شده ممکن است به دلیل خصوصیات و یا مجموعه های پیچیده از واکنش ها از ساکنان و یا همتایان اقتصادی, نتایج غیر منتظره را تولید کنند. مثلاً زمانی که خدمات مایل به تمرکز روی تراکم های بزرگ هستند و نیازهای حمل و نقل دارای اهمیت حیاتی می شوند, پیچیدگی با اندازه افزایش می یابد. مبرهن است که سیستم های پیچیده مانند موجودات زنده به دنبال روابط تقریبی مانند قوانین مقیاس بندی بین متغیرهایی هستند که آنها را توصیف می کنند. برخی از این نوع روابط در رابطه با فضاهای شهری توسعه یافته مدرن آزمایش می شوند که در آن, پیدا کردن یک تداوم منطقی با انواع مقیاس ها در موجودات زنده امکانپذیر است و برخی از نتایج اولیه استنتاج می شوند.

1. مقدمه

      شهرهای بزرگ, درجه بالایی از پیچیدگی و روابط درونی قوی را میان ساکنان و محیط اطراف خود دارند. امروزه به نظر می رسد درجه پیچیدگی و این روابط درونی, شرایط مطلوب، و یا شرایط زندگی بهتر را با افزایش اندازه و تعداد شهرهای بزرگ ایجاد می کنند. به دلیل طیف وسیعی از پیش بینی ها که باید در نظر گرفته شوند, برنامه ریزی شهری در شهرهای بزرگ یک چالش دشوار است. این امر در صورتی می تواند بسیار جذاب باشد که قوانین طبیعی وجود داشته باشند که رشد هدایت شود و یا حداقل شرایط مطلوب را به همراه داشته باشند. با این حال، روابط دقیق فیزیکی بین متغیرهایی که این شرایط را تعیین می کنند, با توجه به پیچیدگی سیستم و مجموعه های متعددی از متغیرهای مورد نیاز برای توصیف آن، که با هم به عنوان یک سیستم فیزیکی در نظر گرفته می شوند بسیار پیچیده هستند. با این وجود، به نظر می رسد برخی از ایده ها و گرایش ها بین بسیاری از شهرهای مدرن مشترک هستند: باید مواردی چون هزینه های انرژی، حمل و نقل کالاها (از جمله غذا، آب، ...)، حمل و نقل عمومی و خصوصی، و مسائل مربوط به آلودگی را بهینه سازی نمود. بنابراین انتظار برخی از روندهای عمومی (اگر نه, « قوانین» دقیق) که شهرهای مدرن باید از آن پیروی نمایند منطقی است و تفکر در مورد آن به عنوان سیستم های فیزیکی و پیچیده قابل قبول است.

       بنابراین، ما باید از روابط پدیدارشناختی در سیستم های موجود پیچیده ای است که طی هزاران سال تکامل یافته اند درس بگیریم. همانطور که موجودات زنده یکی از این سیستم ها را نشان می دهند که تا حد زیادی مورد مطالعه قرار گرفته اند، و در واقع یک الگو از پیچیدگی هستند، مطالعه قوانین کلی و یا روابط عمومی در زیست شناسی می تواند بیشنشی را نسبت به مشکل ما ارائه دهد. در واقع این حدس معقول و منطقی به نظر می رسد که رفتار کلان سیستم های زنده ممکن است از قوانین جهانی قابل سنجش پیروی نماید که ویژگی های ضروری سیستم را در بردارد, همانطور که مرجع [1] نشان می دهد.

- این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شهر مدرن در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Scaling laws and the modern city