چکیده

      بینایی و لامسه جزو دو حس مهم برای انسان ها بوده و اطلاعاتی مکمل برای درک و فهم محیط ارائه می نمایند. علاوه بر این، روبات ها نیز قادر به بهره مندی از چنین توانایی های سنجش چندمنظوره می باشند. در مطالعه حاضر، برای اولین بار (با توجه به اطلاعات در دسترس) به منظور شناسایی بافت پارچه با استفاده از احساسات لامسه ای و بصری، روش تلفیقی جدید تحت عنوان تجزیه و تحلیل آماری کورایانس عمیق (DMCA) با فراگیری فضای پنهان مشترک با هدف به اشتراک گذاری ویژگی ها از طریق حسگرهای بصری و لامسه، معرفی شده است. نتایج به دست آمده از این الگوریتم با بهره گیری از مجموعه داده های جدید که شامل داده های بصری و لامسه جفت شده مربوط به بافت پارچه، چنین نشان داده اند که با استفاده از چارچوب DMCA معرفی شده، عملکرد شناسایی بافت به اندازه بیش از 90% بهبود می یابد. علاوه بر این، بدین نتیجه رسیده شده است که عملکرد مشاهده شده در حسگر بصری و حسگر لامسه از طریق اجرا و پیاده سازی فضای تمثیلی مشترک، نسبت به روش فراگیری از طریق داده های یکپارچه، قادر به بهبود و اصلاح می باشند. 

1. مقدمه

       انسان ها دارای تجارب وسیعی از "لمس به منظور دیدن" و "دیدن به منظور حس نمودن" می باشند. به عنوان مثال، هنگامیکه فردی قصد درک و آشنایی با جسمی را دارد، به منظور "احساس" ویژگی های اصلی آن نظیر اشکال و بافت ها، ابتدا با چشمان خویش به جسم نگاه نموده و بدین ترتیب احساسات لامسه ای خویش را برآورد می نماید. چنین ویژگی های بصری پس از درک و آشنایی با جسم غیرقابل مشاهده می شوند چرا که بینایی توسط دست مستور شده و اثر خویش را از دست می دهد. در چنین وضعیتی، حس لامسه در دست به منظور کمک در "درک" ویژگی های مربوطه، توزیع می گردد. از طریق ردیابی و به اشتراک گذاری این سرنخ ها از طریق حس بینایی و لامسه، می توان اشیا (اجسام) را بهتر "درک" یا "احساس" نمود. 

      در مطالعه حاضر، شناسایی بافت پارچه تحت عنوان حوزه بررسی به منظور اجرا و پیاده سازی این مکانیزم به اشتراک گذاری ویژگی بین حس بینایی و لامسه در روبات ها، در نظر گرفته شده است: حس لامسه قادر به درک بافت های بسیار دقیق نظیر الگوی توزیع نخ در لباس می باشد در حالیکه حس بینایی الگوهای مشابه موجود در بافت (هرچند گاها این بافت درک شده کاملا تار می باشد) را شناسایی می نماید. علاوه بر این، عواملی که تنها در یک ویژگی (خصوصیت) وجود دارند منجر به بدتر شدن عملکرد شناسایی شده اند. به عنوان مثال، مغایرت رنگی در پارچه از طریق بینایی قابل مشاهده بوده اما از منظر حس لامسه قابل درک نمی باشد. هدف از مطالعه حاضر استخراج اطلاعات مشترک از این دو ویژگی و در عین حال حذف این عوامل، می باشد. به منظور فراگیری فضای نهان مشترک حس بینایی و لامسه، در مطالعه حاضر، چارچوبی جدید از ائتلاف عمیق مبنی بر شبکه های عصبی عمیق و تجزیه و تحلیل حداکثر واریانس، معرفی شده است. مجموعه داده ای جدید که شامل جفت داده های بصری و لامسه می باشد نیز در مطالعه، ارائه شده اند. 

 ترجمه این مقاله با عنوان شناخت بافت پارچه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Cloth Texture Recognition using Vision and Tactile Sensing