نکات مهم :

 

•           پیشنهاد یک مدل تقاضا – پاسخ مبتنی بر قیمت جهت تعادل عرضه و تقاضا.

•           فرموله بندی فرآیند تجارت بازار برق به صورت یک بازی استکلبرگ.

•           معرفی یک تابع قیمت گذاری به عنوان یک هماهنگ کننده در حین فرآیند تجارت.

•           پیشنهاد یک الگوریتم با حلقه های تکرار شونده جهت تعیین میزان بهینه ای از تقاضاها و تولید.

•           انجام پیک سایی میزان تقاضای بار و کاهش عدم تطابق عرضه  - تقاضا.

چکیده 

     تقاضا – پاسخ (DR ) به مثابه راه حلی نویدبخش برای شبکه های قدرت آینده به شمار می آید. ما در اینجا از یک رویکرد بازی استکلبرگ استفاده کرده و نیز جهت تجارت الکتریسیته بین یک شرکت برق و چندین مصرف کننده، یک مدل تقاضا-پاسخ جدیدی را توصیف می نماییم که این عمل با هدف متعادل نمودن میزان عرضه و تقاضا و همچنین هموارسازی بار انباشته شده در سیستم می باشد. تعاملات بین شرکت برق (پیشوا) و مصرف کنندگان (پیروان) به صورت یک بازی استکلبرگ با 1 پیشوا و N پیرو فرموله بندی می گردد که در آن مسائل بهینه سازی جهت کمک به انتخاب استراتژی بهینه، برای هر بازیکن تشکیل می گردند. یک تابع قیمت گذاری نیز جهت تنظیم بلادرنگ قیمت (RTP) اتخاذ می گردد که در آن صورت این تابع به عنوان یک هماهنگ کننده عمل کرده و شامل مصرف کنندگانی جهت پیوستن به بازی است. یک الگوریتم تکرارشونده جهت فراهم آمدن ترازمندی استکلبرگ مطرح گردیده که از طریق آن، تولید توان و تقاضاهای توان بهینه به ترتیب برای شرکت برق و مصرف کنندگان تعیین می گردند. نتایج عددی نشان می دهند که روش پیشنهادی می تواند به طور چشمگیری تقاضاهای توان مصرف کننده را تغییر شکل دهد، و این عمل با پیک سایی توان های مورد تقاضا و پُر نمودن جای خالی کمترین حد توان های مورد تقاضا صورت گرفته و به میزان قابل توجهی عدم تطتبق بین عرضه و تقاضا را کاهش می دهد.

1.مقدمه

     شبکه  های قدرت سنتی در حال مواجه با چالش هایی از افزایش تقاضای توان، پایداری شبکه و آلودگی محیطی هستند ]2 ، 1[. شبکه  های هوشمند  به عنوان سیستم های شبکه قدرت نوین در نظر گرفته می شوند که تلفیقی از زیرساخت اندازه گیری هوشمند بوده و قادر به دریافت و اندازه گیری میزان مصرف توان مشترکین هستند ]5 – 3[ و این امر در راستای با برنامه های تقاضا – پاسخ (DR) بوده که راه حل هایی را نیز جهت افزایش بازده شبکه های قدرت آینده نوید می دهند ]8 – 6[. DR ، تغییرات مصرف انرژی مصرف کنندگان، در پاسخ به تغییر قیمت های برق یا به پرداخت های تشویقی با هدف تعادل عرضه و تقاضا و نیز کاهش هزینه های تولید توان از طریق کاهش بار پیک و تغییر مکان میزان تقاضا از ساعات پُر باری به ساعات کم باری را در نظر می گیرد ]11 – 9[. از اینرو انتظار می رود، بهره برداری بهتری از تولید توان و آوردن مزایای اقتصادی هم برای شرکت تأمین کننده برق و هم برای مصرف کننده حاصل گردد. با استفاده از یک برنامه DR، این امکان را برای شرکت تأمین کننده برق فراهم می کند که مصرف کنندگان را مشترکاً به پیکسایی منحنی تقاضا (بار) و تطبیق میزان عرضه و تقاضا ]13 ، 12[، با تضمین پایدرای شبکه تشویق  نماید ]17 – 14[.

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه هوشمند در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Supply–demand balancing for power management in smart grid: A Stackelberg game approach