چکیده:

      با گسترش روزافزون خدمات چندرسانه ای و کاربردهای ارتباطی گروهی، نیاز به مسیریابی چند بخشی برای پاسخ به درخواست های چند بخشی در شبکه های مش بی سیم بیشتر از قبل احساس می شود. یکی از چالش های اصلی در شبکه های مش بی سیم چند رادیویی چند کانالی استفاده ی کارا از ظرفیت کانال ها و همچنین تعادل بار در شبکه است.در این مقاله، ما یک الگوریتم برای ایجاد یک درخت چند بخشی پیشنهاد کردیم، یعنی مسیریابی چند بخشی تعادلی بار با الگوریتم ژنتیک (LM-GA). هدف از این الگوریتم ایجاد یک درخت چند بخشی برای دوره های درخواست شده در شبکه های مش بی سیم چند کانالی چند رادیویی (MCMR WMN ها) در رابطه با تعادل بار در کانال ها از طریق به حداقل رساندن حداکثر مقدار استفاده از کانال ها است. نتایج کارایی LM-GA در توزیع بار در کانال های شبکه با پیدا کردن راه حل های نزدیک بهینه و همچنین افزایش عملکرد شبکه ضمن اجتناب از ایجاد گلوگاه ها نشان می دهند. 

1-مقدمه

      در طی تکامل شبکه های مختلف بی سیم در نسل بعدی برای ارائه خدمات بهتر، یک تکنولوژی کلیدی پدید آمده است که به عنوان شبکه های مش بی سیم شناخته می شود(WMN ها). این شبکه ها به دلیل هزینه پایین، تعمیر و نگهداری راحت، قابلیت اطمینان و استواری آنها محبوب و معروف هستند [1]. در WMN ها بسته ها از گره منبع به گره مقصد در یک روش چند هوبی ارسال می شوند. گره ها شامل روترهای مش و کلاینت های مش هستند. کلاینت های مش دستگاه های کاربر نهایی نامیده می شوند و در عین حال روترها نقش نقطه دسترسی گذر را برای تبادل اطلاعات بین کلاینتها یا کلاینت ها- اینترنت ایفا می کنند. برخی از روترهای مش دسترسی مستقیم به شبکه های سیمی دارند و به عنوان دروازه برای گره های دیگر به منظور دسترسی به اینترنت عمل می کنند.

       در شبکه های بی سیم بر خلاف شبکه های سیمی، کاهش ظرفیت ناشی از تداخل به دلیل طبیعت پخش آنها یک چالش اساسی است. یک راه خوب برای غلبه بر این چالش تجهیز روترهای مش با چندین رادیو و تخصیص کانال های غیر همپوشانی را به رادیوهای آنها است. استفاده از چند رادیو باعث انتقال موازی در کانال های مختلف می شود؛ با این حال، روند مسیریابی را پیچیده خواهد کرد. همچنین نادیده گرفتن استفاده از کانال ها ممکن است منجر به تراکم در کانال های خاص شود. در نتیجه یک تنگنا ممکن است ایجاد شود یا یک بار اضافه اولیه ی کانال ممکن است رخ دهد. همه این ها باعث کاهش توان عملیاتی شبکه خواهد شد.

این مقاله در نشریه Thesai منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های مش بی سیم در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Multicast Routing with Load Balancing in Multi-Channel Multi-Radio Wireless Mesh Networks