چکیده

            شبکه‌های خودرویی ad-hoc (VANETها) تعداد زیادی از کاربردهای بالقوه جدید بدون تکیه بر زیرساخت‌های قابل توجه ارائه می‌کنند. بسیاری از این برنامه‌ها از چند هاپ از اطلاعات بهره‌مند هستند، در نتیجه نیاز به یک پروتکل مسیریابی دارند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد VANETها (مانند تحرک بالا و نیاز به نشان دادن جغرافیایی) بسیاری از پروتکل‌های موقت مسیریابی نامناسب را ارئه می‌کنند. همچنین، برخی از کاربردهای پایان‌به‌پایان نیازهای QoS دارند. در این مقاله یک پروتکل جدید مسیریابی multicast به‌طور‌خاص برای VANETها پیشنهاد و طراحی شده است. هدف آن ارائه یک سرویس مسیریابی برای یک پروتکل انتقال قابل اعتماد است. که عملکرد آن را با استفاده از شبکه واقع‌گرایانه و مدل ترافیک ارزیابی کردیم. بنابراین نشان داده شده است که پیاده‌سازی یک پروتکل مسیریابی multicast قابل اعتماد برای VANETها ممکن است.

1. معرفی

          برای سال‌ها بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مسائل درون خودرو سیستم‌های ارتباطی متمرکز شده است(IVC)  [1] [2] [3]. هدف از این پروژه‌ها ایجاد "خودرو به‌طورکامل متصل" است. با اجازه دادن به وسایل نقلیه جهت برقراری ارتباط با هر یک از ایستگاه‌های دیگر و با ایستگاه پایه در امتداد جاده، از حوادث می‌توان اجتناب کرد و اطلاعات ترافیک می تواند در دسترس راننده باشد. البته، درنهایت، چشم‌انداز داشتن خودرویی با قابلیت دسترسی به اینترنت است. چند سال پیش VANET  (شبکه‌های خودرویی Ad-hoc) که ترکیبی از شبکه همراه ad-hoc  (MANET ها) و سیستم IVC بود معرفی شد. 

           شبکه‌های خودرویی ad-hoc (VANETها) کاهش تعداد مرگ و میر در ترافیک و بهبود آسایش سفر، برای مثال، افزایش هماهنگی بین خودرو را پیش‌بینی می‌کردند. قابل درک است که، شایع‌ترین برنامه‌های کاربردی مربوط به امنیت عمومی و هماهنگی ترافیک است. برخورد سیستم‌های اخطار و platooning خودرو دو برنامه‌ی کاربردی است که پروژه‌ها بر روی آن‌ها کار می‌کنند. همچنین، برنامه‌های کاربردی مدیریت ترافیک، پشتیبانی از اطلاعات مسافر و برنامه‌های کاربردی مختلف پتانسیل این را دارند که سفر را (بطور قابل توجهی) کارآمدتر، راحت و لذت‌بخش کنند. 

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های خودرویی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Reliable Geographical Multicast Routing in Vehicular Ad-hoc Networks