مقدمه

           هدف اصلی سیستم توزیع الکتریکی (EDS) فراهم کردن خدمات معتبر و مقرون به صرفه برای مصرف کنندگان با توجه به کیفیت قدرت در محدوده ی استاندارد می باشد. بنابراین، برنامه ریزی مناسب EDS و در نتیجه ارزیابی جنبه های مختلف مانند هزینه نصب تجهیزات جدید، میزان استفاده از تجهیزات و کیفیت خدمات، قابلیت اطمینان سیستم توزیع و کاهش تلفات با توجه به افزایش بارهای سیستم و بارهای تازه نصب شده برای افق های برنامه ریزی ضروری است (1). به حداقل رساندن تلفات در سیستم های توزیع، اخیرا اهمیت بیشتری جلب کرده است زیرا روند اتوماسیون توزیع نیازمند کارآمدترین سناریو عامل برای تغییرات کارایی اقتصادی خواهد بود. تلفات برق در سیستم های توزیع به حدود 78% از کل تلفات در سیستم های قدرت الکتریکی مربوط است (M. Mozaffari Legha, 2012).

         مزایای افزودن خازن های موازی (شنت)، بهبود ضریب قدرت، مشخصات ولتاژ فیدر(سیم تغذیه)، کاهش خسارت برق و افزایش ظرفیت در دسترس فیدر(سیم تغذیه) می باشد. بنابراین، یافتن مکان بهینه و اندازه های خازن ها در سیستم برای رسیدن به اهداف ذکر شده ی فوق مهم می باشد. از آنجاییکه مکانیابی خازن بهینه یک مشکل بهینه سازی ترکیبی پیچیده است، تکنیک ها و الگوریتم های بهینه سازی متفاوتی در گذشته پیشنهاد شده است. (Baghzouz و Ertem 1990) این مفهوم را پیشنهاد کرده اند که اندازه ی کناره خازن به عنوان متغیر پیوسته در نظر گرفته می شد. H. Ng et al (2000) با استفاده از منطق تقریبی فازی، مشکل مکانیابی خازن را پیشنهاد کرد. (Ji Pyng Chiou et al 2006) الگوریتم تکامل متمایز متغییر مقیاس هیبرید را برای مکانیابی خازن در سیستم توزیع پیشنهاد کرد. با این وجود، تنها خسارت در خطوط در نظر گرفته شد و مقادیر تنها برای خسارت خطوط تعریف شد.

این مقاله در نشریه Irjabs منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سیستم های توزیع شعاعی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Combination of Optimal Conductor Selection and Capacitor Placement in Radial Distribution Systems for Productivity Improvement Using Genetic Algorithm