چکیده

    سیستم اجرایی ساخت و تولید (MES) نقش مهمی در حمایت از شرکت ها با اندازه کوچک و متوسط (SME) برای عملیات های تولید روزانه آنها ایفا می کند. عملیات های کسب و کارهای SMEها به طور سنتی بر سیستم کاغذبازی تکیه می کنند. با افزایش سریع تکنولوژی، تقریباً تضمین شده است که این سیستم با MES هوشمند کارآمد و قابل اعتماد جایگزین خواهد شد. این مقاله, یک سیستم ساخت و تولید زمان واقعی مبتنی بر RFID را ارائه می کند که پنج کارکرد را در خود دارد. این پنج کارکرد در یک رابط مبتنی بر اندروید ادغام می شوند که داده ها در یک پایگاه داده مبتنی بر ابر در زمان واقعی می خواند و می نویسد. فن آوری NFC برای بهبود سهولت استفاده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مقاله و سیستم, ارتقاء ارتباطات درون یک شرکت، بهبود کیفیت محصول، بهینه سازی ذخیره سازی داده ها و کاهش ضایعات کاغذبازی است. یک مطالعه موردی, امکان سنجی و عملی بودن سیستم طراحی شده و توسعه یافته را نشان می دهد.

1. مقدمه

     با توجه به افزایش جهانی شدن، ما با افزایش در کارخانه های تولیدی کوچک تر که گستره وسیع تری از محصول ها را تولید می کنند روبرو هستیم. علاوه بر این، با توجه به وجود اینترنت، تجارت الکترونیک و تقاضای روزافزون برای سفارشی سازی محصول, منجر به افزایش تکنیک های تولید ترکیبی شده است [1، 2]. محصول های امروزی با سطح بالایی از انتقادات از سوی مشتریان مواجه هستند و با رقابت بین شرکت های قوی, امکانات تولید باید اطمینان حاصل نمایند که محصولات با استانداردهای بالایی و در عین حال با سرعت بهینه تولید می شوند [3]. این کار با کاهش زمان استراحت دستگاه، بهبود زمان های تحویل، بهینه سازی نرخ های تولید و مدیریت برنامه های زمان بندی برای هر دوی کارگران و ابزارهایی که آنها استفاده می کنند، انجام می شود. [4، 5]. این کارکردها, مبنای یک سیستم اجرای ساخت و تولید (MES) را تشکیل می دهند که توسط انجمن راه حل های سازمانی ساخت و تولید (MESA) با لحاظ نمودن یازده کارکرد کلیدی [6]. تعریف شده است.

     اینترنت اشیا (IoT) اصطلاحی است که برای توصیف اتصال متقابل بین دستگاه ها و لوازم خانگی مختلف از طریق اینترنت [7] استفاده می شود. این مفهوم برای طیف وسیعی از کاربردها در زندگی اعم از کاربردهای تجاری و مصرف کننده مانند خانه های هوشمند، پلت فرم های تفریحی به هم متصل شده و وسایل نقلیه هوشمند که می توانند سود را بهبود بخشند، اعمال می شود. [8-12].  IoT به طور سودمند در بسیاری از بخش ها توسط فراهم نمودن یک بینش به عملیات های یک شرکت از طریق بهره برداری از حسگرها، سخت افزار، نرم افزار و حتی شبکه ابر به کار می رود. بنابراین داده های جمع آوری شده با شبکه IoT می توانند برای بهینه سازی عملکرد یک شرکت استفاده شوند و در نهایت منجر به افزایش سودها می شوند. شبکه IoT نیز کاربرد دارایی های شرکت در شبکه را میسر می کند و بینشی را نسبت به یک دارایی شخصی که از نزدیک قابل نظارت می باشد, فراهم می کند. این می تواند به مقادیر زیادی از داده های تولید شده از یک دستگاه تک منجر شود، اگر آنها در زمان واقعی پردازش نشوند, این داده ها بی فایده خواهد بود، بنابراین استفاده از محاسبات ابری برای پردازش داده ها، به جای یک سرور محلی و یا یک کامپیوتر شخصی استفاده می شود. محاسبات ابر، برقراری ارتباط سریع در یک شبکه را امکان پذیر می سازد، بنابراین تصمیم گیری در زمان واقعی امکان پذیر می شود [13، 14].

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سیستم های اجرایی هوشمند در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Smart Manufacturing Execution Systems for Small and Medium-sized Enterprises