جهان مسطح است، چرا که به‌طور فزاینده‌ای متحرک، سریع، متصل و امن است. مردم انتظار دارند به‌راحتی با دستگاه‌های تلفن‌همراه خود به اطراف حرکت کنند و در عین حال ارتباطات نزدیک خود با شرکا و خانواده‌شان را حفظ کنند و از همه‌ی مدل‌ها و محتویات بی‌نهایت آن بدون هیچ گونه نگرانی در مورد دستگاه و مدیریت داده‌ها بهره ببرند. تمام این نیازها بر روی دستگاه‌های تلفن‌همراه، که از سیستم‌عامل به‌عنوان روح تلفن‌همراه یاد می‌کنند، قرار داده شده است. براساس تجربه‌ی ما در طراحی سیستم‌عامل تلفن‌همراه و بررسی گسترده‌ی وضعیت صنعت حاضر، معتقدیم مشترکاتی در معماری آینده سیستم‌عامل تلفن‌همراه، مانند تجربه کاربران، مدیریت انرژی، طراحی امنیتی، پشتیبانی ابر و باز بودن طراحی وجود دارد. بنابراین یک مدل تجزیه و تحلیل برای هدایت تحقیقاتمان ارائه دادیم. در این مقاله، تحقیقات ما در روند معماری سیستم‌عامل تلفن‌همراه تا دهه‌ی آینده با تمرکز بر مشترکات عمده توصیف شده است. براساس یافته‌ها، ویژگی‌های سیستم‌عامل تلفن‌همراه از دیدگاه روند معماری امروز را نیز بررسی کرده‌ایم.

معرفی

          طراحی سیستم‌عامل موبایل نیاز به تجربه‌ی سه فاز تکامل دارد: از سیستم‌عامل مبتنی بر PC تا سیستم‌عامل تعبیه شده در سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمندگرا در دهه گذشته است. در طول این روند، معماری سیستم‌عامل تلفن‌همراه از دشوار به ساده یا چیزی مابین این دو تغییر کرده است. روند تکامل به‌طور طبیعی توسط پیشرفت فن‌آوری در سخت‌افزار، نرم‌افزار و اینترنت است:

• سخت‌افزار: صنعت موجب کاهش اندازه‌ی ریزپردازنده‌ها و لوازم جانبی برای طراحی دستگاه‌های واقعی همراه است. قبل از کاهش اندازه‌ی دستگاه‌ها، دستگاه تلفن‌همراه نمی‌توانست همزمان به هر دو قابلیت اندازه‌ی کوچک و قابلیت پردازش برسد. ما تا به‌حال لپ‌تاپ‌هایی هم اندازه‌ی PC یا یک دستیار بسیار ضعیف اطلاعات شخصی (PDA) در اندازه تلفن داشتیم. سیستم‌عامل‌های تلفن‌همراه برای PDA ها معمولا لازم نیست کاملا چند وظیفه‌ای باشد و یا از کارت گرافیک‌های سه بعدی پشتیبانی کند. ویژگی‌هایی مانند حسگرها، شتاب‌سنج و صفحه نمایش لمسی مبتنی بر خازن در سیستم‌عامل تلفن‌همراه‌های گذشته در دسترس ننبود.

• نرم‌افزار: با یک کامپیوتر لپ‌تاپ، نرم‌افزار عمدتا به بهره‌وری کاربر تمرکز دارد، که برای حمایت از صفحه‌کلید و ماوس برای ورودی‌های دقیق ضروری است. نرم‌افزار برای یک دستیار اطلاعات شخصی، همان‌گونه که از نام آن پیداست، کمک می‌کند تا کاربر اطلاعات شخصی خود مانند اطلاعات تماس، ایمیل و غیره را مدیریت کند. سیستم‌عامل تلفن‌همراه برای پاسخگویی خوب یا صافی با یک رابط کاربری غنی (UI) از جمله صفحه‌نمایش لمسی و سنسور طراحی شده است.

• اینترنت: همراه با توسعه‌ی اینترنت، به‌ویژه پس از وب 2.0، اطلاعات فراوانی در شبکه برای جستجو، سازمان یافتن، استخراج وجود دارد تا به کاربران فرستاده شود. مردم به‌طور فزاینده‌ای به‌جای مرور وب با اینترنت زندگی می‌کنند. بیشتر مردم در توسعه درگیر هستند، از جمله سهم اطلاعات، توسعه‌ی نرم‌افزار و تعاملات اجتماعی. سیستم‌عامل‌های تلفن‌همراه می‌تواند خود درگیر نشوند، بلکه سیستم‌ها را باز کنند.

          مدل استفاده شده در دستگاه‌های تلفن‌همراه گذشته محدود است. کاربر عمدتا برنامه‌های کاربردی دستگاه را برای مدیریت داده‌ها و بازی‌های محلی، مرور گاه به گاه صفحات استاتیک وب اینترنت و یا دسترسی به سرویس‌های خاص مانند ایمیل اجرا می‌کند. به‌عبارت دیگر، کاربردهای ممکن دستگاه با برنامه‌های کاربردی از پیش نصب شده زمانی که کاربر آن را خریداری می‌کند از پیش تعریف شده است. این مسئله تا حد زیادی در دستگاه‌های تلفن‌همراه جدید تغییر کرده است، که در آن دستگاه یک پورتال برای مدل‌های مختلف استفاده است. همه طرف‌های درگیر مانند ارائه‌دهندگان خدمات، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و کاربران دیگر دستگاه‌ها به‌طور مداوم از طریق دستگاه با صاحب آن کمک و تعامل دارند. شکل 1 تفاوت مدل سطح بالای استفاده شده میان دستگاه‌های گذشته و جدید تلفن‌همراه را نشان می‌دهد.

ترجمه این مقاله با عنوان  سیستم عامل تلفن همراه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

MObIle OS ArChITeCTure TrendS