چکیده

       چگونه ارائه اطلاعات در یک سیستم اطلاعات حسابداری(AIS)  قضاوت عملکرد زیست محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ تصمیم گیرندگان به طور کلی اجرای جایگزین را در یکی از دو حالت ارزیابی، به طور مشترک و یا به طور جداگانه، تجزیه و تحلیل می کند. حالت مشترک اقدامات ارزیابی را گسترده تر به دلیل مقایسه موجود بین تناوب ها ارائه می دهد.  بنابراین، اطلاعات اضافی وزن تصمیم بیشتر در حالت جداگانه  انبار می شود، که در آن اطلاعات متنی کمتری وجود دارد.  با این حال، بسیاری از تنظیمات تصمیم زیست محیطی از حالت ارزیابی جداگانه به دلیل فقدان جایگزینی مناسب (به عنوان مثال، سرمایه گذاری کاهش آلودگی بزرگ) استفاده می شود. در این تنظیم، نظریه ارزیابی عمومی (گت؛ اسی و ژانگ، 2010) بررسی اندازه گیری کم را نشان می دهد  زمانی که دانش ارزیابی کم و درک اقدامات غیر ذاتا هر دو ویژگی های مشترک در تنظیمات محیط زیست وجود دارد. این مطالعه ویژگی فریم برای چارچوب GET را معرفی می کند همانطورکه برای در نظر گرفتن در زمان تجزیه و تحلیل تفاوت تصمیم زیست محیطی در سراسر حالت مهم است، چون چارچوب اغلب یک عنصر حیاتی برای ارائه اطلاعات و توضیحات مختلف اغلب منجر به تصمیم گیری های مختلف می شود (دانگان 1993).  شرکت کنندگان تجربی (تعداد = 206) اجرای کارخانه زیست محیطی را  با حالت مشترک / جداگانه و فریم ویژگی مثبت / منفی ارزیابی می کند. یافته های طراحان AIS  را اطلاع  می دهد در نتیحه  میانه رو حالت ارزیابی ارائه ویژگی چارچوب در تصمیم گیری نشان می دهد.  به ویژه، ارزیابی بالاتر (پایین) رخ می دهد زمانیکه  از چارچوب مثبت (منفی) استفاده می کند، و این اثر  بیشتر (کمتر) در حالت جداگانه (مشترک) بیان می شود. یافته ها همچنین نشان می دهد که قضاوت بهتری در سراسر حالت ارزیابی ثبت نسبت به فریم منفی اندازه گیری عملکرد رخ می دهد .

1. مقدمه

       سیستم اطلاعات حسابداری (AIS) طراحی شده اند تا داده ها را جمع آوری و ذخیره  کنند و این اطلاعات به تصمیم گیرندگان به عنوان اطلاعات مربوطه و قابل اعتماد ارائه می شود (رامنی و استینبارت، 2015). تصمیم گیرندگان این اطلاعات در طیف گسترده ای از تنظیمات سازمانی ارزیابی می کنند. به طور فزاینده، طبق انتظار ماتریس داده AIS  شامل اندازه گیری غیر متعارف، غیر مالی و نسبتا نا آشنا می باشد. تنظیمات تصمیم متشکل از نسبت زیادی از این نوع اطلاعات حسابداری شامل حسابداری ارزش منصفانه می باشد (بنستون، 2006)، حسابداری حسن نیت (وینز و همکاران، 2007)، و ارزیابی عملکرد از طریق کارت امتیازی متوازن (هامفریس) و تروتمن، 2011؛ کاپلان و ویزنر، )  تنظیم این تصمیم به ویژه با اطلاعات حسابداری زیست محیطی برجسته است، که اشخاص به طور فرایندهای تصمیم گیری  با هدف بهبود اهداف استراتژیک حفاظت از محیط زیست را درنظرمی گیرند ( جوشی و همکاران، 2001؛ سیم نت و همکاران، 2009).  به دلیل افزایش تمرکز بر توانایی جمع آوری مالی، پردازش و ارائه اطلاعات حسابداری زیست محیطی برای ارتباط با سهامداران موسسه و برای ارزیابی جهت کمک به تصمیم گیری های آگاهانه محیط زیست، این مطالعه بر روی تنظیمات تصمیم شامل AIS زیست محیطی تمرکز می کند  (براون و همکاران، 2005؛ دیلا و استینبارت 2005). 

       وقتی که با اندازه گیری غیر متعارف و نا آشنا سروکاردارید، چالش خاص برای یک AIS زیست محیطی  ارائه اطلاعات زیست محیطی در چنین  شیوه هایی می باشد که آن کاهش می یابد، به جای تأکید، موانع شناختی تصمیم گیرندگان به ناچار رو به رو خواهد شد که این داده ها  را ارزیابی می کند ( آلوین 2010، سی اف استن و شکید 1994).  وقتی که با ارزیابی هر ویژگی مانند اندازه گیری عملکرد سروکارداریم، هسی  و ژانگ (2010)  نظریه عمومی ارزیابی (GET)  پیشنهاد می دهند که سه ویژگی یعنی - ماهیت ویژگی، دانش در مورد ویژگی و ارائه  حالت ویژگی  باید در نظر گرفته شود. یک ویژگی "ارزیابی "  به درجه ای از سهولت اشاره دارد که در آن تصمیم گیرنده می تواند با موفقیت اطلاعات را ارزیابی کند که به ویژگی متصل است، در تصمیم گیری موثر و در نتیجه ارزیابی اشاره دارد. نتایج پایین در ارزیابی پایین حاصل می شود زمانی که هر سه ویژگی  مربوطه کم هستند (نه به طور غریزی و یا به طور طبیعی قابل ارزیابی، دانش محدود، و یک حالت ارزیابی جدا شده) . ویژگی های طبیعت و دانش اغلب برای ویژگی  تنظیمات حسابداری زیست محیطی کم است، و بنابراین ارائه حالت انبار اهمیت فوق العاده در طراحی AIS زیست محیطی دارد زمانیکه نحوه محدودکردن تعصبات تصمیم احتمالی بررسی می شود.  حالت ارزیابی مشترک به تجزیه و تحلیل همزمان  چندین گزینه تحت بررسی یک تصمیم اشاره دارد. حالت ارزیابی جداگانه به تجزیه و تحلیل یک گزینه در انزوا برای تصمیم اشاره دارد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سیستم اطلاعات حسابداری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

How measurement framing and accounting information system evaluation mode influence environmental performance judgments