چکیده

         روش سنجش از راه دور ماهواره ای یک ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل دقیق زمین شناسی ، به خصوص در مناطق غیر قابل دسترس از سطح زمین است.باندهای مادون قرمز موج کوتاه (SWIR) به منظور ارائه اطلاعات طیفی بلبرینگ در خصوص ویژگی سنگی، ساختاری و ژئوشیمیایی توده سنگ مانند افیولیت،امکان ارزیابی جامع تر سنگ شناسی های حاضر، روابط چینه شناسی ، و ویژگی ژئوشیمیائی آنها نشان داده می شوند. اغلب داده های سنجش از راه دوربه طور گسترده ای ، به همراه نرم افزار کاربر پسند برای افراد غیر متخصص با هزینه اندک یا حتی بدون هیچ هزینه ای دردسترس می باشند. در این مقاله ما به بررسی سیستم های رایج سنجش از راه دور و روش هایی می پردازیم که امکان تشخیص تفاوت های قطعات و مولفه های سنگ جامد (سنگی) از مجموعه های پیچیده افیولیت و روابط ساختاری آنها را فراهم می سازند.افیولیت ها توده های سنگی مرموز هستند که با اکثر ، و یا همه، شکاف های صفحه ای  متصادم مرتبط هستند. افیولیت ها برای سنجش از دور با توجه به تنوع به طور گسترده ای   انواع سنگی و سنگ شناسی و روابط ساختاری آنها  ایده آل هستند.بر این اساس، به عنوان پایه ای برای نشان دادن کاربرد تکنیکهای سنجش از دور، ما به طور خلاصه به بررسی افیولیت معمولی در کمربند تکتونیکی Tethyan می پردازیم. به عنوان مطالعه موردی، ما مطالعات سنجش از دور یکپارچه سازی شده از یک مثال به خوبی مطالعه شده، افیولیت باغ مسلم، واقع در بلوچستان، غرب پاکستان را مورد استفاده قرار می دهیم. بر این اساس، ما تلاش می کنیم تا نشان دهیم که چگونگی داده های  سنجش از راه دورمی توانند به اطلاعات موجود به دست آمده از مطالعات میدانی اعتبار ببخشند. تنوع سنگی و ژئوشیمیایی باغ مسلم نماینده افیولیت Tethyan هستند. با وجود مکان از راه دور آن ، به طور گسترده توسط مطالعات ژئوشیمیایی و ساختاری نقشه برداری و مشخص شده است و تقریبا عاری از پوشش گیاهی است. علاوه بر این، یکپارچه سازی اطلاعات سنجش از دوربا اطلاعات «واقعی زمین" پتانسیل یک قالب بهبود یافته برای تفسیرمجموعه داده های سنجش از راه دور از دیگر افیولیت ها که راجع به آنها اطلاعات میدانی کم و یا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست را ارائه می کنند.

1. مقدمه

         داده های ماهواره ای اساسا توانایی های ما را برای تصویربرداری  و نقشه برداری ازسطح زمین بهبود داده اند. اطلاعات مهم دربرگیرنده موضوعاتی مانند تغییرات جهانی، علوم زمینی زیست محیطی ، کیفیت آب و علم میاه یا آب شناسی،اکتشاف معدنی و نفتی ، آتشفشانی، زلزله، سیل،و خطرات هدر رفتن جرم و توده و نقشه برداری دقیق در  و مناطق دور افتاده و ارتفاعات بالا می باشند،و درحال حاضر به عنوان پایه ای برای یک طیف گسترده ای از نگرش های جدید و خیلی دقیق د دسترس قرار گرفته اند. سنجش از دور در مناطق خشک و نیمه خشک  که در آن ساختارهای زمین شناسی به طور گسترده درمعرض دید قرار گرفته اند بسیار موثر است.به عنوان مثال، مجموعه های افیولیت فرصت های بسیار عالی باتوجه به حساسیت داده های ماهواره ای به تنوع سنگی و ساختاری آنها ارائه می کنند. بر این اساس، این مقاله به بررسی برنامه های کاربردی از مهمترین تکنیک هایی می پردازد که اخیر سنجش از دور را به عنوان یک ابزار برای نقشه برداری افیولیت ها توسعه داده اند. به عنوان مطالعه موردی، ما افیولیت باغ مسلم را انتخاب کرده ایم،که نسبتا غیر قابل دسترس بوده و اما بطور گسترده افیولیت را در غرب پاکستان ، در تلاش برای یکپارچه سازی داده های سنجش از دور با اطلاعات زمین واقعی، سنگی، ساختاری، و اطلاعات ژئوشیمیایی مورد مطالعه قرار داده است.هدف نهایی ما توسعه ابزارها برای مطالعه توده های افیولیت (ودیگرتشابهات)است که با توجه به توپوگرافی و یا دیگر موانع  برای مطالعات میدانی دقیق غیر قابل دسترس می باشند. قبل از توصیف روش شناسی سنجش از راه دور بطور مفصل، ما در حال حاضر رزومه مختصری ازبرخی افیولیت های کلاسیک،و به خوبی مطالعه شده روی دهنده در غرب آسیا وهیمالیا، یک منطقه عمدتا خشک از کمربند تکتونیکی Tethyan ارائه می کنیم.

2. معمای افیولیت 

         مجموعه ای از ویژگی های petrologic نفت شناسی و ساختاری درافیولیت های غرب Tethyan (به عنوان مثال ترودوس، Semail، عمان، Mirdita، آلبانی) به شدت از این مفهوم پشتیبانی می کنند که غالبا و یا همه نشان دهنده قطعاتی از مجموعه های سابق کمانی شکل با فضای باز هستند که مقاومت دربرابر فرورانش داشته اند و این به علت بیشتر شناوربودن آنها نسبت به پوسته پشت قوس حوضچه (مورب) می باشد. به طور قابل توجهی،این و بیشتر افیولیت های دیگر در سراسر جهان فاقد ویژگی هایی هستند که در هرراه مانع آنالوگ قوس روبه جلو می گردد. تقریبا همه افیولیت های 'کامل' ( به طور کامل در معرض دید) ، شامل سنگ شناسی های زیرزمینی-مانند MORB  و (همراه با برخی از سنگ شناسی های 'انتقالی وکالک آلکالین   ) توسط ویژگی های ساختاری گسترش بستر اقیانوس - ورقه دایک با تغییر شکل های"یک طرفه، سرد، 'فسیلی، ، و توالی های توده گدازه ای و بستر مانند، البته در ابعاد مختلف مشخص می شوند. ازسوی دیگر، روابط میدانی به نظر می رسد نشان می دهد که سنگ شناسی های MORB مانند ، تا حد زیادی پیش از تاریخ استقرار بونینیت ها ، آندزیت ها با منیزم بالا (HMA)، آداکیتی (پلاژیوگرانیت)، و ماگماهای کالک آلکالین  بوده است. این تصور که افیولیت بیانگر «سیگنال های نفت شناسی از،  حوادث فرورانش حرکت لبه پوسته زمین هستند (به عنوان مثال کیسی و دیویی، 1984؛ استرن وبلومر، 1992) توسط چندین ویژگی پشتیبانی میشود: 1)ماگما ها با دمای نسبتا بالا (MORB) ، نشان دهنده تعداد بالا و غیر منتظره ای از منیزیم-  برای محتوایMgO معادل، منطبق با MORB زیرزمینی، 2)حضور متداول، کف ها و شالوده های دگرگونی زیر افیولیتی – از ترکیب MORB مانند و تحت تاثیر شدید و تاریخ در خلاف جهت عقربه  دگرگونی P-T-t ، و 3) حضور متداول رسوبات هیدروترمال اپیدوستیک (غایب ازپشته های فعال در وسط اقیانوس). رویهم رفته، این و دیگر ویژگی ها نشان می دهد که:افزایش پروتو افیولیتی،با قوس روبه جلوشامل تفکیک دمایی بالا : پروتو قوس و قوس الکتریکی با عقبگرد سریع، حوضه پوسته پشت قوس متراکم تردر اکثر موارد فرورانش  ( 'فروپاشی حوضچه') قبل از برخورد نهایی صفحات قاره ای به چشم می خورند- به عنوان مثال قطعاتی از انباشته شمالی گندوانا اوراسیا  با هم پیوسته شده است (فلاور، 2003). فلاور و همکاران (1998)، فلاور(2003) و فلاور و دیلک (2003) قوس قسمت عقبگرد روبه جلو را به  نیروهای جریان پوششی تقویت شده توسط نیروهای گرانشی کششی تکه ها و صفحات در اسلب های بیرون آمده نسبت داده اند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  سنجش از راه دور در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The application of remote sensing techniques to the study of ophiolites