چکیده

     این مقاله به جستجو و تحقیق در مورد عوامل موثر بر سرمایه گذاری مستقیم چین در خارج در صنعت گردشگری ( (OFDIمی پردازد. به کارگیری یک پنل اطلاعاتی مشارکتی با 21 کشور میزبان  به مدت ده سال (2013-2004)، دو مدل رگرسیون منفی دو گانه را نشان داد که سرمایه گذاری خارجی چین در توریسم با میزان جریان گردشگر به کشور میزبان  تعیین می گردد.  به عبارتی چرخه توریسم در کشور( حداقل در بخش مشخص شده)  شروعی برای سرمایه گذاری داخی است. متغییر های دیگر مانند روابط تجاری بین کشورهای اهدا کننده و دریافت کننده و میزان نوآوری از اهمیت کمتری برخوردار بودند. مطالعه ارتباط موسسه های چینی OFDI در گردشگری  از الگوی انتخابی کشور OFDI  را نشان می دهد و اثبات می کند که  ممکن است عوامل خاص نقش ضروری را در بخش OFDI چین در صنعت گردشگری ایفا کند.

1.مقدمه

     با وجود این رشد اقتصادی و ضرورت چرخه تجارت بین الملل ،چین یکی از مهمترین کشورها در سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI ) است. در طی ده سال اخیر ،FDI خارج (OFDI) در چین از 2.7$ بیلیون در سال 2004 تا 102.9$ بیلیون در سال 2014 برای 38 بار افزایش یافت(National Bureau of Statistics of China, 2015 ). OFDI چین توجه دولت ها و سازمانها در جهان را جلب کرده و در سراسر دنیا نفوذ کرده است .  در سال 2013 ،دولت چین استراتژی یک کمربند یک جاده را ارتقا داد و جهت افزایش ظرفیت تولیدات چین امیدوار بود و موسسات چینی را برای بین المللی سازی یا خارجی در توسعه تجارتهای خود در کشورهای دیگر تشویق کرد. در مراحل اول این استراتژی به نظر می رسد باید یکبار جهش اقتصادی در OFDI چین در بخش هایی چون انرژِی ،معدن،تولیدات،مالی،کشاورزی و تبلیغات صورت گیرد. گردشگری ضروری ترین بخشی است که میزان بیشتری از OFDI چین را جذب می کند.

     OFDI چین در گردشگری به نظر می رسد باید با توسعه سریع گردشگر خارجی ترغیب و تحریک شود .  در 2014، سفرهای خارجی از چین به 107 میلیون نفر رسید یعنی نزدیک به 13 بار در سال 1998 در 2014 ، مقصد های گردشگری ( شامل هنگ کونک،ماکائو و تایوان ) بیش از یک میلیون بازدیدکننده از چین شامل کره شمالی ،تایلند،ژاپن و امریکا ،وییتنام،سنگاپور بود .  (China Tourism Academy2015 ) ، به طوری که مقاصد اصلی در OFDI چین در صنعت گردشگری بود .مطابق Ministry of Commerce( 2014) ، در خصوص رشد گردشگر خارجی ، تعداد موسسات OFDI چین در گردشگری از 14 در سال2004 به  578 در سال  2014  ،رشدی با چهل بار افزایش در طی ده سال بود.  در 2014، OFDI چین به 81 کشور یا نواحی در جهان رسید.  بسیاری از مقالات به جستجو و تحقیق بخش های تعیین و استخراج OFDI چین می پردازند (Buckley et al., 20 07; Deng, 2013; Kolstad  Wiig, 2012; Ramasamy, Yeung, & Laforet, 2012; Wang, Hong  Kafouros, & Boateng, 2012; Zhang & Daly, 2011)

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سرمایه گذاری مستقیم در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

China's outward foreign direct investment in tourism