چکیده

        سرطان تخمدان اولین دلیل ایجاد سرطان های مرگ آور زنان و زایمان است. برای شناسایی ژن های کلیدی و microRNA ها در سرطان تخمدان، مجموعه اطلاعات میکرواری mRNA، GSE36668,، GSE18520، GSE14407 و مجموعه اطلاعات microRNA GSE47841 از بیان ژن مجموعه اطلاعات Omnibus دانلود شده است. ژن های بیان شده DEG2  و میکروRna های (DEMs) با استفاده از GEO2R حاصل شدند. آنالیزهای عملکردی و غنی سازی مسیر برای DEGs با استفاده ازاطلاعات  DAVID انجام شده است. برهمکنش شبکه پروتئین-پروتئین (PPI) توسط STRING انجام گرفت و توسط سیوسکوپ قابل دیدن شد. آنالیز بقای کلی (OS) ژن های قطبی با ابزار آنلاین Kaplan–Meier انجام شد. انالیز واحد شبکه PPI با استفاده از MCODE انجام گرفت. علاوه برآن miRecord برای پیشگویی هدف DEMS اجرا شد. نهایتا تعداد 345 DEMS تامین شد عمدتا با فرآیند سیکل سلولی، میتوز و تخمک گذاری در ارتباطند. یک شبکه PPI ، متشکل از 141 گره¬ و 269 edge  ساخته شد. 16 تا از ژن ها درجه های بالایی در شبکه دارند. بیان بالا چهار ژن از 16 ژن با OS بیماران مبتلا به سرطان تخمدان، شامل CCNB1، CENPF، KIF11 و ZWINT مرتبط است. واحد قابل توجه از شبکه PPI کشف شده است. عملکردها و مسیرهای غنی شده شامل سیکل سلولی، تقسیم هسته و میتوز اووسیت است. به علاوه، مجموع 36 DEMs شناسایی شدند. بیان KIF11 به طور منفی با miR-424 و has-miR-381 ارتباط دارد و این همچنین یک هدف بالقوه microRNA ها است. در نتیجه، این ژن های کلیدی که میتوانند هدف های بالقوه برای تشخیص و درمان سرطان تخمدان را فراهم کنند، یافت میشود.

مقدمه 

        سرطان تخمدان کشنده ترین بیماری زنان و زایمان جهانی است با تخمین  238700 مورد جدید سرطان تخمدان و 151190 مرگ از این بیماری در هر سال. این مقدار بالای کشندگی سرطان تخمدان، عمدتا به علت نقصان روش¬های موثر تشخیصی در مراحل اولیه موش صحرایی است. با وجود ابهام علائم، 70% از بیماران، با سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته تشخیص داده شده اند که نرخ بقای 5-ساله کمتر از 25 % در مقایسه با 90% بیماران با تومورهای تشخیص داده شده در فاز اولیه، دارند.  

        ماکرهای زیستی برای کاربرد تشخیص در سرطان تخمدان گسترش داده میشوند. به عنوان مثال،  آنتی ژن 125 کربوهیدرات (CA-125) پرکاربردترین مارکر زیستی سرم برای سرطان تخمدان است. اما CA-125 در شرایط خوش خیم و بدخیم به شدت بیان میشود و تنها توسط 50% از سرطان های تخمدان مرحله ی اولیه مرتفع میشود. پروتئین 4 اپیدمی انسان (HE4) مارکرزیستی دیگری برای سرطان است که ویژگی بهتری دارد و نسبت  به CA-125 کمتر حساس است. با  این وجود، تاکنون، هیچ تکنولوژی شناسایی مناسبی با توجه به نقص تخصص یافتگی و حساسیت وجود ندارد. بر اساس این، ضروری است که مکانیسم های مولکولی در پیشرفت سرطان تخمدان بررسی شود و مارکرهای زیستی بیشتری برای تشخیص های موثرتر کشف شوند.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سرطان تخمدان در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Identification of candidate biomarkers and analysis of prognostic values in ovarian cancer by integrated bioinformatics analysis