چکیده

       این مقاله ضریب کاهش مقاومت سیستم با یک درجه آزادی (SDOF) را که در معرض حرکات زمنینی توالی نوع لرزه اصلی – پس لرزه قرار دارد، بررسی می کند. هم شکل پذیری جابجایی و هم آسیب تجمعی در ضریب کاهش درنظر گرفته می شوند. ثبت زلزله های اصلی و پس لرزه جمع آوری و برطبق ویژگی های مکان طبقه بندی شده است. حرکات زمین پس لرزه به طور متوالی به پنج سطح شدت نسبی مقیاس بندی شده اند. براساس تحلیل زمان تاریخ غیرخطی سیستم های SDOF، اثرات دوره طبیعی، ضریب شکل پذیری، شاخص آسیب و پس لرزه به طور آماری مطالعه شده است. نتایج نشان می دهند که حرکت زمین پس لرزه تاثیر چشمگیری بر فاکتورهای کاهش مقاومت دارد و ضریب کاهش مقاومت مبتنی بر آسیب حدودا 0.6 – 0.9 برابر ضریب کاهش مقاومت مبتنی بر شکل-پذیری می باشد. سرانجام، یک بیان تجربی برای ضریب کاهش مقاومت به وسیله تحلیل رگرسیون ایجاد شده است.

1. مقدمه

        بر طبق آمار، تقریبا 88% زلزله های قوی با پس لرزه همراه بوده اند. پس لرزه به عنوان زلزله کوچک پس از زلزله اصلی تعریف می شود، که بزرگترین زلزله در دنباله می باشد. آسیب ساختاری ناشی از زلزله اصلی تحت پس لرزه ها شدیدتر می شود و حتی می تواند منجربه فروریختن ساختاری شود. زلزله های نیوزیلند در سال 2010 [1] و نپال در سال 2015 [2] هر دو حرکات زمین لرزه اصلی و پس لرزه تجربه شد، و این دو مورد مثال هایی مناسب برای چرایی اهمیت موضوعات حرکات زمین توالی نوع در مرحله طراحی ساختاری می باشند. در سال های اخیر، محققان اثر زمین لرزه را از جنبه های مختلفی بررسی کردند. برخی مطالعات اثرات حرکات زمین توالی نوع را در طیف غیرالاستیک مانند طیف ضریب کاهش مقاومت [3, 4]، طیق آسیب [5]، طیف ضریب شکل پذیری [6, 7] و غیره بررسی کردند. دیگر مطالعات بر تغییرات پاسخ ساختاری، برای مثال، ساختمان های قاب فولادی [8] و قاب RC [9]، تحت حرکات زمین توالی نوع تمرکز کرده اند. تمامی نتایج به وضوح جابجایی اوج بزرگتر یا افزایش آسیب ساختاری ناشی از حرکات زمین توالی نوع را نسبت به زلزله اصلی نشان می دهند. اثر پس لرزه نبایستی در مرحله طراحی ساختاری نادیده گرفته شود.

        اصول طراحی لرزه ای کنونی شامل تحلیل رفتار الاستیک – پلاستیک سازه تحت زلزله های متوسط/نادر می باشد. چون مقاومت طراحی بیشتر سازه ها معمولا بسیار کمتر از حداقل مقاومت موردنیاز برای حفظ مرحله الاستیک تحت زلزله های قوی می باشد، اغلب ضریب کاهش برای کاهش تقاضای مقاومت الاستیک بکار می رود و به موجب آن تقاضای مقاومت الاستیک – پلاستیک سازه بدست می آید. تحلیل نظری و مطالعات تجربی ضرایب کاهش مقاومت نشان داده است که شکل پذیری ساختار یک اثر چشمگیر بر ضریب کاهش مقاومت دارد. ضریب شکل پذیری جابجایی به ارزیابی میزان آسیب سازه [10 – 12] کمک می کند. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سازه‌های غیرخطی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Damage-based strength reduction factor for nonlinear structures subjected to sequence-type ground motions