1. مقدمه

1.1 مسئله تحقیق و اهمیت مطالعه

1.1.1 ساختار سازمانی و دوسوتوانی سازمانی

         در مدیریت استراتژیک و نظریه سازمانی، اثربخشی سازمانی, وسیع ترین حوزه عملکرد کسب و کار را نشان می دهد. 1. اثربخشی سازمانی نه تنها عملکرد شرکت، بلکه "مجموعه نتایج عملکرد داخلی معمولاً مرتبط با عملیات های کارآمدتر یا مؤثرتر و سایر اقدامات خارجی که [... ] گسترده تر از مواردی هستند که صرفاً با ارزش گذاری اقتصادی در ارتباط هستند را نشان می دهد. "

           با توجه به این دیدگاه کل نگر در مورد موفقیت شرکت، اثربخشی سازمانی, اهداف سازمانی متعدد با ماهیت های متناقض را در بر می گیرد. برای دستیابی به اثربخشی سازمانی، مدیران باید راه حل مناسبی برای انواع موازنه های مربوط به عملکرد، از جمله سودآوری کوتاه مدت و رشد بلند مدت یا انعطاف پذیری استراتژیک و کارایی عملیاتی بیابند. CAMERON، از این نظر، به ماهیت متناقض ذاتی اثربخشی سازمانی اشاره می کند و اظهار می دارد که این ساختار را می توان تنها با در نظر گرفتن تضادهای همزمان، به شیوه ای محدود درک کرد. با این حال، این حضور مخالفان متقابلاً منحصر به فرد نمایش دهنده اثربخشی سازمانی نیست. این جهش های خلاقانه، انعطاف پذیری و وحدت است که تعالی را ممکن می سازد. فقط در صورت وجود تنش های خلاقانه ناشی از ویژگی های متناقض، می توان به اثربخشی سازمانی دست یافت.

          برای تقسیم بندی مفهوم گسترده اثربخشی سازمانی به رده های فرعی معقول، QUINN و ROHRBAUGH سه بعد ارزش، یعنی کنترل-انعطاف پذیری، داخلی-خارجی و اهداف-وسایل را ارائه می دهند. بعد ارزش اول، انعطاف پذیری کنترل، به ساختار سازمانی اشاره دارد که اعم از تأکید بر ثبات تا تأکید بر انعطاف پذیری است.

           بعد دوم، داخلی - خارجی، مربوط به تمرکز سازمانی است. در اینجا، تأکید می تواند از دیدگاه داخلی و خرد بر افراد سازمان تا یک دیدگاه بیرونی و کلان در مورد خود سازمان متغیر باشد. سرانجام، بعد ارزش سوم, وسایل و اهداف سازمانی را در بر می گیرد، یعنی طیفی از فرآیندهای مهم تا نتایج نهایی.

این مقاله در نشریه اسپرینگر  منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ساختار سازمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Relationship between Organizational Structure and Organizational Ambidexterity A Comparison between Manufacturing and Service Firms