چکیده

        ساختارهای اجتماعی در شبکه‌ای وجود دارد که دارای پیچیدگی‌های زیستی، اجتماعی، تکنولوژیکی و حاوی اطلاعات مهم باشد. ساختارهای شبکه و جامعه در سیستم‌های کامپیوتری به ترتیب توسط نمودارها و زیرگراف‌ها نمایش داده می‌شود. مسئله تشخیص ساختار جامعه یک مسئله‌‌ی NP سخت است، به ویژه نتایج نهایی بهترین ساختارهای اجتماعی برای شبکه‌های بزرگ پیچیده ناشناخته هستند. در این مقاله، برای حل مسئله تشخیص ساختار جامعه یک الگوریتم مبتنی بر الگوریتم ژنتیک، AGA-net که یکی از تکنیک‌های تکاملی است پیشنهاد شده است. این الگوریتم دارای ویژگی همگرایی سریعی به مقدار بهینه بدون اینکه در بهینه محلی به دام بیافتد است بنابراین توسط پارامترهای جدید پشتیبانی شده است. شبکه دنیای واقعی که اغلب در کارهای گذشته استفاده می‌شود به‌عنوان داده‌های آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج به دست آمده با10 الگوریتم متفاوت مقایسه شده است. پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج آزمون مشاهده شده است که الگوریتم پیشنهادی نتایج خوبی در مورد شبکه‌های پیچیده ارائه می‌دهد.  

1. معرفی

           درک شبکه‌ها اطلاعات مهمی درباره استخراج اطلاعات معنی‌دار از سیستم‌های پیچیده ارائه می‌دهد. در بیان معنی‌دار اطلاعات از این شبکه‌ها، اهمیت ساختارهایی که با عنوان ساختارهای اجتماعی نامگذاری شده‌اند، زیاد است. ساختارهای گراف برای ارائه شبکه‌های جهان واقعی استفاده می‌شوند. ساختارهای اجتماعی یا خوشه‌ها می‌تواند به‌عنوان زیرگراف محسوب شود  که در ساختارهای گراف به طور جزئی یا کاملا مستقل از یکدیگر هستند. به‌عنوان مثال، بافت یا اندام‌هایی که در بدن انسان نقش مشابه‌ای دارند به‌عنوان خوشه‌ها در نظر گرفته می‌شوند [1]. تشخیص ساختار جامعه (CSD) برای درک شبکه‌های زیست‌شناسی، اقتصادی، اجتماعی، فن‌آوری و غیره مهم است. این شبکه‌ها می‌توانند شبکه‌های مصنوعی یا دنیای واقعی باشند. در دنیای واقعی شبکه‌ها می‌توانند از نمونه‌هایی مانند شبکه‌های ساختار اقتصادی [2]، شبکه‌های غذایی [3]، شبکه‌های تعامل شیمیایی بین پروتئین‌ها و مولکول‌ها در سلول‌‎ها [4-6] و شبکه‌های اجتماعی مانند شبکه‌های تعیین دوستی در گروه‌ها، شبکه‌های تحلیل رابطه و شبکه‌های تشخیص حملات تروریستی باشند [7].  

         اشیاء و اتصالات در شبکه‌ها به ترتیب با گره‌ها و لبه‌ها ارائه می‌شوند. ساختارهای گراف که برای نشان دادن شبکه‌های داده شده مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌عنوان ساده‌ترین شکل از شبکه‌های نامنظم نامیده می‌شوند [8].

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ساختار جامعه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A New Adaptive Genetic Algorithm for Community Structure Detection