چکیده

     بارگیری متقابل روشی موثر برای کنترل جریان کالاهاست، که در مدیریت زنجیره عرضه حیاتی می‌باشد. در این مقاله، مدلی را در نظر می‌گیریم که بارگیری متقابل را با مساله مسیرگزینی وسایل اجماع خواهد نمود. در این مدل، مجموعه‌ای از وسایل مشابه برای انتقال اجناس از عمده فروشان به خرده فروشان با بارگیری متقابل مورد استفاده قرار گرفته است و تمام فرایند باید درون افق برنامه‌ریزی باشد. هر عمده فروش و خرده فروش فقط یکبار ملاقات می شود و مقدار کلی اجناس در یک وسیله باید از ظرفیت آن کمتر باشد. هدف مساله تعیین شمار وسایل و مجموعه ای از برنامه وسایل، با مجموع کمینه هزینه عملیاتی و انتقال است. یک الگوریتم جستجوی بازدارنده (TS) جدید به منظور دستیابی به یک راه حل امکانپذیر مناسب برای مساله پیشنهاد شده است. با آزمایشات محاسباتی گسترده، نشان داده شده است که الگوریتم TS پیشنهادی قابلیت دستیابی به بازدهی بهتری را نسبت به الگوریتم TS موجود دارد و زمان محاسباتی کمتری نیز دارد. برای اندازه مساله مختلف، بهبود میانگین بین 10-36% می‌باشد.

1. معرفی

     به طورکلی، فرایند تولید شامل خرید مواد خام از تولیدکنندگان، ساخت، انبارکردن و تحویل محصولات نهایی به مصرف کنندگان می باشد. سیستم شامل محصولات انتقالی یا خدمات تولیدکنندگان به مصرف کنندگان به زنجیره عرضه معروف است. به طور متداول، اعضای زنجیره عرضه نظیر عمده فروشان، سازندگان و مشتریان به دنبال بازدهی بالا و راحتی برای خود هستند، و معمولا بهبود جهانی یا بازدهی کلی را با عاملیت اعضای دیگر زنجیره عرضه در نظر نمی گیرند. درنتیجه، وقتی اعضای بالادست و پایین دست نمی توانند در زنجیره عرضه با یکدیگر تعامل کنند، هزینه بیشتری برای سیستم به وجود خواهد آمد. به منظور کاهش هزینه کلی در زنجیره عرضه، درنظرگرفتن تمامی اعضای زنجیره عرضه و استفاده از روش های موثر برای دستیابی به هزینه سیستمی کمتر واجب است. این تلاش به عنوان یک وظیفه ضروری در مدیریت زنجیره عرضه شناخته می شود و به طور رسمی به عنوان مجموعه روش های به کارگرفته شده برای اجتماع موثر عمده فروشان، سازندگان، انبارها و فروشگاه ها تعریف می شود. درنتیجه، محصولات قابلیت تولید و توزیع با مقادیر صحیح ، مکان صحیح و زمان صحیح را خواهند داشت که منتج به هزینه های سیستمی کمینه و ارضای نیازهای مشتریان خواهد شد (Simchi-Levi, Kaminsky,& Simchi-Levi, 2003).

     براساس قواعد حسابداری، دفتر کالاها می تواند بسته به جایی که در مراحل مختلف چرخه تولید وجود دارد، اسامی مختلفی داشته باشد. دفتر کالاها در انبار عمده فروشان می تواند مواد خام گفته شود. در فرایند تولید می تواند کار-در-فرایند (WIP) یا فهرست اموال در-فرایند گفته شود. علاوه براین، وقتی  کامل و برای مشتری فرستاده می شود کالای نهایی گفته خواهد شد. مواد خام، کار-در-فرایند و کالای نهایی همگی فهرست اموال هستند. یکی از مفاهیم اصلی مدیریت زنجیره عرضه، کنترل جریان فهرست اموال می باشد. 

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان زنجیره عرضه کالا در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Vehicle routing with cross-docking in the supply chain