چکیده:

      افزایش نگرانی های زیست محیطی و قوانین اجتماعی، تصمیم گیرندگان را مجبور به طراحی زنجیره های عرضه خود با توجه به اثرات زیست محیطی و اجتماعی و نیز اهداف اقتصادی می کند. مشکلات تنزل سود، منجر به بازیافت تایر های خراب شده در رابطه با عوامل پایداری می شود. این مقاله در ابتدا یک مدل برنامه ریزی خطی چند بعدی هدفمند مختلط را برای طراحی یک شبکه زنجیره تامین حلقه  بسته پایدار ترسیم می کند. مدل پیشنهادی به منظور بهینه سازی هزینه های کل، اثرات زیست محیطی تأسیس تاسیسات، پردازش تایر و حمل و نقل بین هر سطح و همچنین تأثیرات اجتماعی از جمله فرصت های شغلی و آسیب های کاری است. برای رفع اشکالات الگوریتم های فراشناختی موجود در هنگام حل شبکه های بزرگ، چهار الگوریتم جدید ترکیبی بر اساس مزایای استفاده از الگوریتم های اخیر و قدیمی ایجاد شده است. برای ارزیابی کیفیت الگوریتم های پیشنهادی، آزمایش های محاسباتی وسیع، مقایسه و تحلیل حساسیت با معیارهای مختلف انجام می شود. نتایج نشان می دهد که الگوریتم های ترکیبی روشی موثر برای حل مشکل اساسی در شبکه های بزرگ است.

1- مقدمه:

       بر اساس گزارش اداره حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، تقاضای جهانی برای تایر ها 4.1 درصد در سال افزایش می یابد و در سال 2019 به 3.0 میلیارد واحد می رسد (امین و همکاران، 2017). از این رو، طراحی اقتصادی شبکه زنجیره تأمین تایر تبدیل به یک موضوع مهم برای دانشگاهیان و متخصصان شد (Stadtler، 2015). علاوه بر این، EPA گزارش داد که هر سال حدود 290 میلیون تایر خراب می شود. متاسفانه مقدار تایر های خراب که در طبیعت منتشر می شوند بدون توجه به محیط زیست شرایط بهداشت، آب، هوا و خاک را تهدید می کند (Subulan et al.، 2015a). نگرانی ها زمانی بوجود می آید که بیست درصد از تایر ها به طور غیرقانونی در دفاتر زباله یا جاده ها تخلیه می شود. برای مقابله با این مسائل، مدیران زنجیره تامین نیاز به ایجاد شبکه پایدار برای مدیریت زنجیره تامین تایر با توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی دارند (Pishvaee et al.، 2014). در حالیکه در ادبیات طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته  پایدار کمتر مورد توجه قرار گرفته است (Govindan et al 2016). 

        امروزه، رشد فن آوری های بازیافت و مقررات زیست محیطی سبب تبدیل مواد قابل بازیافت به مواد خام شده است که می توانند در محصولات جدید مورد استفاده قرار گیرند (Amin et al.، 2017).دهقانیان و منصور (2009) شبکه بازیابی را طراحی کرده است تا تاثیرات منفی محیط زیست و اجتماعی محصولات نهایی زندگی مانند تایر را کاهش دهد. آنها از روش ارزیابی چرخه زندگی (LCA) برای ارزیابی اثرات اجتماعی و محیطی استفاده کردند و اقدامات مختلفی را برای هر مرحله نشان دادند. شناسایی اقدامات اجتماعی و محیطی، مراحل چرخه زندگی محصول و برآورد تاثیر کلی محصولات به عنوان چالش های اصلی روش مبتنی بر LCA ارائه شده است  ). Dehghanian * Mansour (2009)، در حالی که نویسندگان قصد دارند جریانهای پیشین و معکوس زنجیره تامین را برای بهبود عملکرد شبکه ها ادغام نمایند، جریان مستقیم بین مراکز جمع آوری و مراکز بازیافت را در نظر می گیرد. بنابراین، نویسندگان با هدف بررسی جریان های پیش رو و برگشت به منظور ایجاد زنجیره تامین پایدار تلاش می کنند. به عنوان مثال، دیابات و همکاران. (2015) مراکز بازتولید در زنجیره تامین را مورد توجه قرار می دادند که موارد قابل بازیافت را جمع آوری، بازسازی و سپس آنها از طریق خرده فروشی توزیع می کردند. Kaya و Urek (2016) شبکه زنجیره تامین حلقه بسته را با توجه به تصمیمات توزیع و جمع آوری در نظر گرفت. برای افزایش سود کلی شبکه زنجیره تامین، آنها ارزش های انگیزشی را برای جمع آوری مقدار مناسب موارد قابل بازیافت تعیین می کنند. Özceylan و همکاران.یک شبکه حلقه بسته زنجیره تامین برای بازیافت وسایل نقلیه در پایان عمر تحت قوانین جمهوری ترکیه وزارت محیط و شهرسازی طراحی کرده اند. ژالشیان و همکاران (2016) مدل زنجیره تامین حلقه بسته پایدار را با توجه به میزان انتشار CO2، مصرف سوخت و انرژی و تأثیر اجتماعی فرصت های شغلی جدید ارائه دادند. اخیرا Soleimani و همکاران (2017)در سه نوع محصول بازیافتی عناصر ومواد خام را با احتساب تاثیر زیست محیطی، سود کل شبکه و کار از دست رفته بررسی کردند. باز یا بسته شدن گره شبکه و جریان محصول در میان آنها با پاسخ به تقاضای مشتری و نیز عوامل پایداری تعیین شد. در بین مطالعه مدل سازی زنجیره تامین حلقه بسته همزمان یک خلا در ابعاد اقتصادی، محیطی و اجتماعی مدل وجود دارد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان زنجیره تامین حلقه بسته در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Sustainable tire closed-loop supply chain network design: Hybrid metaheuristic algorithms for large-scale networks