چکیده

     فضاهای متروک شهری می‌توانند به عنصری ارزشمند و کارآمد در فضاهای سبز شهری مبدل گردند: فضاهای بایر از لحاظ محیطی متنوع بوده و وضعیت غیر کنترل آنها می‌تواند فعالیت‌های نوآورانه را تحریک کرده و طیف گسترده‌ای از کاربران را به سوی خود جذب کند. با توجه به استفاده از زمین‌های متروک در تالین ، استونی ، این مقاله به دنبال ارزیابی و بررسی این‌گونه فضاها و تاثیر مداخلات طراحی کوچک مقیاس، به اصطلاح"طب سوزنی شهری" بر آنها می‌باشد. در این مطالعه از روش مشاهدات میدانی و بررسی الگوی رفتاری برای مقایسه‌ی نحوه‌ی واکنش کاربران قبل و پیش از مداخلات جزئی استفاده شده است. باوجود استفاده‌های گشترده در پیش از این این اقدامات، اما پس از آن شاهد افزایش چشمگیر کاربری و همچنین تفاوت الگوی رفتاری کاربران با توجه به ویژگی‌های محیطی به چشم می‌خورد. با توجه به این مطالعه، انجام مداخلات کوچک می‌تواند تاثیر به سزایی در میزان استقبال بانوان و افراد سالمند داشته و سبب افزایش تعداد بازدید کلی و وقوع فعالیت‌های پرتحرک در مجموعه می‌شود. این تحقیق نشان می‌دهد که مداخلات کوچک و موقت می‌تواند تاثیرات قابل توجهی به همراه داشته‌باشد.

معرفی:

     در مواجهه با زمین‌های متروک احساسات و عقاید مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این زمین‌ها چهره‌ای زشت و نامسانب دارند(آرماسترانگ ، 2006) و بایستی پاک‌سازی و از نو ساخته شود. از سویی دیگر، چهره و شخصیت مخروه‌ی آن می‌تواند نشانی از غیاب حضور گذشته بوده و چون کتابی داستان‌های متعددی در دل داشته‌باشد(ادنسور ، 2008)، یا به عنوان محیطی غنی حس بداهه‌گویی را در فرد زنده کند(ادنسور،2008؛ فرانک  و استیونز ،2007؛ انت  و همکاران،2013). این سوال که بازخوردهای متفاوت مردم و دید آنها نسبت به ارزش‌های موجود در اینگونه فضاها تنها در زمان اعطای کاربری‌های تازه به آنها(فضاها) مطرح گشته اما در مستندسازی جامع این فضاها و تکامل آنها در طول زمان مورد بی توجهی قرار می‌گیرد. 

     هدف اصلی این مقاله آن است تا علاوه بر تاکید بر ارزش‌های وجودی فضاهای متروک شهری، به معرفی زمین بایر در شهر تالین در کشور استونی بپردازد تا تاثیر مداخلات جزئی در چنین فضاها و برالگوی رفتاری کاربران آنها روشن گردد.  این فضاهای متروک بدون آنکه نیازی به ساخت پارک یا زمین بازی داشته‌باشند می‌توانند به عنوان فضای عمومی شهری جذاب و یا فضایی سبز عمل کند. این مقاله به مقایسه‌ی الگوی رفتاری کاربران قبل و بعد از انجام مداخلات جزئی می‌پردازد تا به تاثیر گسترده چنین تغییرات کوچکی بر قابلیت استفاده از این فضاها پی برد.

-این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان زمین های شهری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The impact of small-scale design interventions on the behaviour patterns of the users of an urban wasteland