موضوعات پیش زمینه ای: مطالعه اخیر انجام ‌شده‌است تا اثرات عصاره آبی Momordica charantia خشک شده(MCA) و عصاره اتانول (MCE) را بر پروفایل چربی و چاقی در موش‌هایی بررسی کند که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده اند. 

مواد و روش‌ها: چهل و دو موش ICR به صورت تصادفی در شش گروه تقسیم شده اند. گروه نرمال از یک رژیم غذایی پایه ای استفاده کرده است در حالی که گروه‌های دیگر از رژیم غذایی 45% پر از چربی(HFD) به مدت 7 هفته استفاده کرده اند. گروه‌های نرمال و HFD هم چنین به صورت دهانی از آب مقطر در هفت روز رژیم تغذیه شده اند. گروه‌های باقی مانده از عصاره Momordica charantia ( 0.5-1 g/kg/day MCA، 0.5-1.0g/kg/day MCE) را دریافت کرده اند. برای اندازه گیری اثرات بهبودی پروفایل لیپیدی و ضد قارچی، بدن و وزن بافت احشایی، پروفایل لیپیدی، سطح انسولین کبدی، سطح مالونیل دی آلدهید کبدی (MDA) و فعالیت سوپراکسید دسموتاز (SOD) اندازه گیری ‌شده‌است. 

نتایج: هم MCA و MCE به طور قابل ملاحظه ای وزن بدن و وزن بافت احشایی را در مقایسه با گروه HFD از دست ‌می‌دهند (P<0.05). به علاوه، دوزهایی بالایی از MCA و MCE به طور قابل توجه، سطوح انسولین پلاسمایی را درمقایسه با گروه‌های HFD کاهش ‌می‌دهند (P<0.05) و این کاهش در غلظت‌هایی است که در مقایسه با گروه نرمال قرار ‌می‌گیرد. مصرف MCA و MCE هم چنین به میزان قابل توجهی پروفایل لیپید را در پلاسما، کبد و مدفوع در مقایسه با موش‌هایی که با HFD تغذیه شده اند، تغییر ‌می‌دهند(P<0.05). به علاوه، MCA و MCE به طور قابل توجهی فعالیت SOD کبدی را افزایش ‌می‌دهد و تولید MDA را در کبد و موش‌های HFD کاهش ‌می‌دهد(P<0.05).

نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از مطالعه حال حاضر نشان ‌می‌دهد که عصاره Momordica charantia، اثرات ضد چاقی و توانایی تغییر پروفایل چربی موش‌هایی را دارد که با رژیم پرچرب تغذیه شده اند و این تغییرات شامل مهار افزایش وزن بدن، افزایش وزن بافت‌های احشایی، غلظت لیپید کبدی و پلاسمایی و لیپید پراکسیداسیون است که با افزایش متابولیسم لیپید این نتایج حاصل ‌می‌شود. 

مقدمه

          در سال 1997، چاقی به عنوان یک مشکل بزرگ سلامتی و اپید‌می‌جهانی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) شناخته شد. نرخ چاقی در سراسر جهان در طی سه دهه اخیر، افزایش یافته است. براساس تخمین انجام شده توسط WHO در حدود 200 میلیون مرد و وتقریبا 300 میلیون زن در سال 2008، از چاقی رنج ‌می‌بردند. شیوع افراد چاق در آسیا افزایش پیدا کرده است. در کره جنوبی، تغییرات قابل توجهی در  سبک زندگی و محیط زیست در طی دهه‌های اخیر رخ داده است. به جهت افزایش مصرف الکل و کاهش فعالیت‌های فیزیکی، تعداد بیماران مبتلا به چاقی به طور قابل ملاحظه ای در کره جنوبی افزایش پیدا کرده است. به علاوه، شیوع بیماری‌های مربوط به چاقی هم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در چین، سبک زندگی بسیار تغییر کرده است، بنابراین اصلاحاتی باید صورت بگیرد و کشور باید آن را آغاز کند. یک رژیم غنی از چربی و دارای کربوهیدرات پایین معمول رو به افزایش و کاهش عمو‌می‌در شدت فعالیت‌های فیزیکی منجر به رشد سریع نرخ چاقی در بین مردم چین ‌می‌شود. شیوع افزایش وزن و چاقی در بین مردم چین، 23.2% است که نزدیک به یک چهارم از جمعیت کل را در بر ‌می‌گیرد. در چین، چاقی یک بیماری اپیدمیک مهم ‌شده‌است. برای حفظ سلامتی و افزایش کیفیت زندگی، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی ‌می‌گردند که چاقی را درمان کنند و از دست دادن وزن را بهبود بخشند. 

           چاقی یک فاکتور خطر مرتبط برای بیماری‌های قلبی عروقی است. بیمارانی که از بیماری‌های قلبی عروقی رنج ‌می‌برند، معمولا کلسترول خون بالا و سطح کلسترول لیپوپروتئین کم تراکم بالایی دارند که فعالیت لیپید پراکسیداسیون را افزایش ‌می‌دهد.  به علاوه، چاقی معمولا ارتباط نزدیکی با پروفایل لیپیدی دارد. مقدار بالای لیپید به عنوان خطری برای آنترواسکلروزیس، آنفارکتوس ماهیچه قلبی، حملات قلبی، سکته و بیماری‌های عروق مغزی شناخته ‌می‌شود. پراکسیداسیون لیپیدی ‌می‌تواند به غشای سلول‌ها، لیپوپروتئین‌ها و سایر ساختارهای دارای لیپید آسیب بزند. این فرآیند ‌می‌تواند بعدا بر فعالیت نرمال سلول هم اثر بگذارد. بسیاری از بیماری‌های انسانی، مثل سرطان، اسکلروزیس عروقی و پیری مرتبط با پراکسیداسیون لیپیدی هستند. 

این مقاله در نشریه e-nrp منتشر شده و ترجمه آن با عنوان رژیم غذایی پر چرب در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The effects of Momordica charantia on obesity and lipid profiles of mice fed a high-fat diet