چکیده

         یکی از بحث‌های‌ قدیمی در مورد ساختار مالی علم اقتصاد، مربوط به برتری بانک‌ها یا بازارهای سرمایه است و اینکه در چه مرحله‌ای از توسعه اقتصادی، هر یک از این بخش‌ها،نقش برجسته‌ای در اقتصاد ایفا می‌کنند.اخیرا، تغییر الگو در این مبحث، در حوزه برتری هر یک از این بخش‌ها،و تاثیر متقابل بین بانک‌ها و بازارها در نظام مالی ایجاد شده است- یعنی اینکه آیا این بخش‌ها در رقابت با یکدیگر هستند یا مکمل یکدیگر. این مقاله، به بررسی ارتباط بین بانک‌ها و بازارهای سهام (بازار بورس) می‌پردازد، و اینکه آیا این بخش‌ها در نظام مالی کشور نیجریه، با هم دوست هستند یا دشمن هم. با استفاده از روش آزمون کران‌های مدل توزیع وقفه اتورگرسیو (یا خودهمبسته)،روی داده‌های سالانه حاصل از نشریه بانک مرکزی نیجریه؛ ارتباط بلند‌مدتی بین مدل‌های بانکی و مدل‌های بازاری مشاهده شده است- یعنی به جای رقابت، رابطه مکملی وجود دارد که توسعه تحول مشترک در ساختار مالی کشور نیجریه را نشان می‌دهد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که تلاش‌ها باید در مسیر رویکردهای عملگرایانه در حوزه توسعه نظام بانکی کشور نیجریه و بازارهای سرمایه، به منظور پیشرفت سریع نظام مالی صورت گیرد که در نهایت منجر به رشد اقتصادی می‌گردد.

1. مقدمه

        دو مسئله، بحث زیادی را میان اقتصاددانان مالی ایجاد کرده است. این پرسش‌ها در مورد نوع رابطه‌ای است که بین سرمایه‌گذاری و رشد، یا بعبارت دیگر پیوند بین رشد-سرمایه‌گذاری وجود دارد، و اینکه چگونه ساختار مالی، فرایند رشد را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از آن به عنوان پیوند ساختار مالی-رشد یاد می‌کنند.

         در بحث رشد-سرمایه‌گذاری، که تمرکز آن روی اهمیت سیستم ‌های مالی در رشد اقتصادی است، باگهات (1873) و اسکامیپتر (1912) ، عقیده دارند که توسعه اقتصادی براساس تصمیمات واسطه‌های مالی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، رابینسون (1952) به این مبحث می‌پردازد که رشد اقتصادی، در عوض باعث تحریک واسطه‌ها می‌گردد. رابینسون در این مورد ادعا می‌کند که فاکتورهایی به غیر از امور مالی می‌تواند به تشریح فرایند توسعه اقتصادی بپردازد. این دو نوع ارتباط بین بخش مالی، و رشد و توسعه اقتصادی، توسط پاتریک (1966)  به عنوان رابطه عرضه پیشرو و تقاضا زیرین، تعریف می‌گردد. به این ترتیب، مورد اول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی باعث تحریک عرضه خدمات مالی می‌شود، و مورد دوم بر این مبناست که خدمات مالی سبب رشد می‌گردد. لوکاس (1988) معتقد است امور مالی ربطی به رشد اقتصادی ندارد و توضیح می‌دهد که در این مبحث اغراق (بزرگنمایی) صورت گرفته است.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان رویکرد ARDL در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Banks versus markets: Do they compete, complement or Co-evolve in the Nigerian financial system? An ARDL approach