چکیده

             چالش های مدیریت مرتبط با نوآوری آزاد چیست و نحوه مقابله شرکت ها با این چالش ها چگونه است؟ این مطالعه بخشی از مطالعه مدیریت نوآوری آزاد است و به بررسی های ابعاد مختلف مدیریت و معضلات ذاتی آنها می پردادز. با کاربرد مفهوم دوسوتوانی سازمانی به عنوان یک رویکرد برای پیگیری اهداف ظاهراً ضد و نقیض, ما تحقیق قبلی را در دو جنبه کلیدی گسترش می دهیم: اولاض, بر خلاف بیشتر مطالعات, ما بر بعد تک مدیریت تمرکز نمی کنیم بلکه مجموعه وسیع تری از ابعاد را در نظر می گیریم که ما آنها را به عنوان شواهدی برای نوآوری آزاد یافتیم. دوماً, برخلاف مطالعات قبلی که دوسوتوانی را برای نوآوری آزاد در نظر می گیرند, بحث و بررسی خود را به دوسوتوانی به عنوان یک کل محدود نمی کنیم, بلکه حالات مختلف دوسوتوانی را نیز در نظر می گیریم. یافته های ما از این رویکرد پشتیبانی می کنند: ما دوسوتوانی ساختاری را برای درجه نوآوری, پیکربندی سازمانی, مدیریت و انگیزش مالکیت های معنوی می یابیم. همچنین دوسوتوانی زمانی و زمینه ای را در دو بعد اضافی می یابیم.

1. مقدمه

             بدون نوآوری و جستجوی ثابت محصولات, خدمات و مدل های تجاری جدید, شرکت ها قادر نیستند که برای طولانی مدت در بازار ابقا شوند. توانمندی های پویا, یعنی, قابلیت تطبیق با تغییر و توسعه شایستگی های جدید به منظور واکنش به محیط های تجاری در حال تغییر مورد نیاز هستند [1]. رویکرد کلاسیک برخورد شرکت ها با چالش نوآوری, تنظیم واحدهای تحقیق و توسعه بزرگ (R&D), تخصیص بودجه های بزرگ به تحقیق و توسعه و حفاظت از دانش در برابر رقبا توسط مکانیزم های حفاظت از مالکیت معنوی, به خصوص ثبت اختراعات است. این راهبردی نوآوری حفاظت گرا, نوآوری بسته  توسط هنری چسبرو نام نهاده شد که در سال 2003, یک الگوی جدید را توصیف کرد که آن را نوآوری آزاد نامید [2]. او دریافت که شرکت های موفق, R&D را در همکاری با شرکای خارجی انجام می دهند و جریان دانش خارجی به شرکت و استفاده از دانش داخلی توسط خارجی ها را میسر می سازند. هرچند R&D همکاران, مقوله جدیدی نیست [3], [4], جهانی سازی اقتصاد جهانی, رقابت فزاینده و بهبود قابلیت ها از فناوری اطلاعات – به خصوص فناوری های وب, منجر به انتشار قوی تر مفهوم نوآوری آزاد و بر این اساس مجموعه رو به رشد دانش در طی سال های اخیر شد [5]. هرچند, برخلاف تعداد چشمگیر از مطالعات در مورد نوآوری آزاد,  ما هنوز فاقد یک درک عمیق تر از چالش های کلیدی مدیریت و بهترین شیوه ها برای نوآوری آزاد هستیم [6]. از نقطه نظر ما, این مرتبط با این حقیقت است که مدیریت نوآوری آزاد, یک چالش چندبعدی است و می تواند حامل تناقضات و معضلاتی در بسیاری از ابعاد مختلف مدیریت باشد.

            این مطالعه از مفهوم دوسوتوانی سازمانی  به عنوان لنز نظری برای توضیح نحوه مقابله شرکت ها با معضلات استفاده می کند. دوسوتوانی سازمانی غالباً در زمینه اکتشاف و بهره برداری مورد بحث قرار گرفته است [7]. اما برای درک ما و همگام با نویسندگان دیگر [8-11], این یک محدودیت منطقی نیست. به خصوص با توجه به نوآوری (آزاد), مطالعات نشان داده اند که دوسوتوانی می تواند برای دیگر ابعاد مدیریت نیز به کار رود: به طور مثال, روتارمل و الکساندر [8], دوسوتوانی را به عنوان یک رویکرد برای برقراری تعادل بین منبع یابی فناوری داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرار داده اند. آرگیرس و سیلورمن [9], ساختارهای ترکیبی (دوسوتوان) یافتند که در آن فرایندهای نوآوری توسط واحدهای متمرکز و غیرمتمرکز اجرا می شوند. و هنکل [10], یک رویکرد دوسوتوان را برای مدیریت مالکیت معنوی شناسایی کرد, آنچه که او آشکارسازی انتخابی می نامد. بر اساس این مطالعات, ما فرض می کنیم که تناقضات و معضلات در ابعاد مختلف مدیریت وجود دارند و دوسوتوانی را می توان برای برقراری تعادل بین وظایف ضد و نقیض و در نتیجه حل و فصل این معضلات استفاده کرد [11]. همچنین ما پیشنهاد می دهیم که هیچ حالت تک دوسوتوانی وجود ندارد: مطابق با رایش و بیرکینشاو [12], دوسوتوانی را می توان در سطح سازمانی و فردی به کار برد, و می توان توسط تقسیم بندی ساختاری, زمانی یا زمینه ای وظایف ضد و نقیض آن را پیاده سازی کرد. بر اساس این مطالعات, ما دو سوال تحقیقاتی زیر را تعریف می کنیم:

1. برای کدام ابعاد مدیریت, می توانیم دوسوتوانی را به عنوان یک رویکرد برای مقابله با معضلات بالقوه در نوآوری آزاد تعریف نماییم؟

2. اگر ما دوسوتوانی را در یک یا چند بعد بیابیم, کدام حالت دوسوتوانی در ابعاد مدیریت مورد نظر به کار برده می شود؟

ترجمه این مقاله با عنوان رویکرد مدیریت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Challenges and Dilemmas in Open Innovation: Ambidexterity as Management Approach