چکیده 

     هدف از این کار، توسعه و پیاده سازی یک برنامه کامپیوتری از یک روش برای شناسایی و رتبه بندی حالات وقوع خرابی تجهیزات در عملیات پستهای فرعی برق است. این کار برای رتبه بندی مشکلات (حالت وقوع خرابی) با فرض زمینه چندمعیاری در مخالفت با روش های تجربی اتخاذ شده امروزی پیشنهاد شده است. این روش برای حمایت از PROMETHEE تصمیم چندمعیاری، در مقایسه با روش منطق فازی  PROMETHEEقرار می گیرد که مرتبط با نظریه مجموعه های فازی است. در منطق فازیPROMETHEE ، داده های ورودی به عنوان اعداد فازی، با هدف در نظر گرفتن عدم قطعیت موجود در داده ها پرداخت می شوند. با استفاده از رتبه بندی منطق فازی PROMETHEE ،می توان به یک واقعی تر در مورد رتبه بندی حالت وقوع خرابی، با توجه به عدم وجود اطلاعات رسید. شدت اثرات مرتبط با وقوع هر یک از حالات وقوع خرابی به عنوان یک معیار برای ارزیابی روش توسعه یافته استفاده می شود. مشخص شده است که وقوع خرابی های عملکردی روی کسب و کار به روش های مختلف تاثیر می گذارد و می تواند با قابلیت اطمینان سیستم، هزینه های عملیاتی، و یا حتی ایمنی یا محیط زیست توافق داشته باشد. بنابراین، درجات مختلف شدت از نظر اقتصادی، عملیاتی، اثرات زیست محیطی، ایمنی نسبت داده می شود. سیستم استنتاج فازی برای به دست آوردن شدت کلی هر یک از حالات سقوط است که در آن ورودی ها، شدت های خاص بالا هستند.  با شدت کلی حالت وقوع خرابی، ارزیابی خطرات مرتبط با هر یک از آنها ممکن است. با داشتن یک لیست با اولویت بندی حالات وقوع خرابی، یک روش برای اولویت بندی اقدامات مناسب برای کاهش و یا حذف عواقب ناشی از هر حالت وقوع خرابی می تواند اعمال شود. عمده سهم این کار، در دسترس ساختن یک مدل تصفیه  شده، با توجه به تجزیه و تحلیل معیارهای متعدد و منافع مختلف تصمیم گیرندگان، برای یک برنامه تعمیر و نگهداری است که باید انجام شود. این طرح باید در افزایش قابلیت اطمینان عملیاتی تجهیزات و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کلی هدف یابی شود.

I. مقدمه

     تعمیر و نگهداری قابلیت اطمینان-محور- - RCM یک فرآیند استفاده شده برای تعمیر و نگهداری مدرن است که در آن مدیریت ریسک در نظر گرفته می شود.. RCM از نگهداری سنتی در تمرکز معطوف به عملکرد تجهیزات و سیستم ها متفاوت است. در حالی که در نگهداری سنتی هدف اصلی، حفظ تجهیزات، RCM، همانند [1]، هدف اصلی، حفظ عملکرد اصلی است.

     شناسایی حالات وقوع خرابی، علل و آثار آنها، یک بخش اساسی در استفاده از روند RCM است. حالات وقوع خرابی با خطرات بزرگتر باید با اولویت رسیدگی شود، و برای آنها، یک طرح ریزی تعمیر و نگهداری موثر باید صورت گیرد. این طرح باید کارهایی را ایجاد کند که اقتصادی و از لحاظ عملیاتی قابل اجرا باشد. اخذ اولویت بد یا اولویت اشتباه برای حالات وقوع خرابی می تواند به یک طرح تعمیر و نگهداری ناکارآمد منجر شود، و به نقاط حیاتی سیستم به دست نخواهد آمد.

-این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان روش های فازی چندمعیاری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

PROMETHEE and Fuzzy PROMETHEE Multicriteria Methods for Ranking Equipment Failure Modes