چکیده

       علیرغم مجموعه غنی از نوشته های پشتیبانی کننده از کاربرد (مطلوبیت) صفت رانندگی با عصبانیت، هیجان طلبی و عوامل شخصیتی بزرگ پنجگانه در پیش بینی رفتار رانندگی ناامن و نتایج مرتبط با تصادفات، این پیش بینی کننده ها به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این مطالعه، استفاده ترکیبی از این متغیرها در پیش بینی ابراز خودگزارش شده رانندگی با عصبانیت و فراوانی رفتارهای رانندگی پرخطر و تهاجمی مورد بررسی قرار گرفت. سیصد و پانزده دانشجوی کالج, معیارهای رانندگی با عصبانیت، هیجان طلبی، عوامل پنجگانه بزرگ شخصیت، رفتار رانندگی ناامن و ابراز رانندگی خشمگینانه را تکمیل کردند. رگرسیون های سلسله مراتبی کنترل کننده سن، جنسیت و مایل های پیموده میانگین هفتگی رانندگی شده توسط پاسخ دهنده از کاربرد متغیرهای پیش بینی کننده رانندگی خشمگینانه، هیجان طلبی، ثبات احساسی، توافق پذیری و آزاد بودن برای کسب تجربه پشتیبانی نمودند. نتایج از استفاده از پیش بینی کننده های متعدد در مطالعه رانندگی ناامن پشتیبانی کردند و نشان داد که ترکیبات مختلف پیش بینی کننده ها برای توضیح جنبه های مختلف رفتار رانندگی مورد نیاز هستند.

1. مقدمه

        تصادفات خودرو و مرگ و میرهای ترافیکی, نشان دهنده مشکلات جدی اجتماعی و سلامت عمومی در ایالات متحده است. طبق گزارش اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی (NHTSA، 2004)، 42,643 مرگ و میر در میان 6328000 حادثه تصادفی گزارش شده توسط پلیس در سال 2003 وجود دارد. بر اساس اطلاعات 2000، چنین حوادثی, عامل اصلی مرگ در بین افراد 2 تا 33 ساله هستند و یک هزینه برآوردشده اقتصادی (به عنوان مثال، تاخیر سفر، زیان های بهره وری، هزینه کارفرمایان، هزینه های حقوقی و دادگاه، خسارت به اموال، خدمات اورژانسی، هزینه های پزشکی، هزینه های توانبخشی و اداره بیمه) 230.6 میلیارد دلار (NHTSA، 2002) را در بر دارند.

        با توجه به این که عوامل انسانی به طور قابل توجهی تغییرات در میزان تصادفات را توضیح می دهند, نه عوامل وسایل نقلیه یا جاده اس (Evans، 1991؛ دفتر عمومی حسابداری ایالات متحده، 2003)، تعجب برانگیز نیست که تحقیقات علوم اجتماعی بر روی روابط میان عوامل مختلف انسانی و رانندگی ناامن متمرکز شده اند. از بسیاری از الگوهای شخصیتی که به عنوان پیش بینی کننده های احتمالی رانندگی ناامن مورد مطالعه قرار گرفته اند، عوامل پنجگانه بزرگ شخصیت، هیجان طلبی و رانندگی با عصبانیت، تا به امروز بیشترین حمایت را دریافت کرده اند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان رانندگی ناامن در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Big Five factors, sensation seeking, and driving anger in the prediction of unsafe driving