1. مقدمه

1.1. سوال پژوهشی

           هنگامی که شرکت ها یک استراتژی را توسعه می دهند، آنها به طور معمول شرایط محیطی و صنعتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند، نقاط قوت و ضعف داخلی را ارزیابی می کنند و موقعیت استراتژیک را براساس مزیت رقابتی تعریف می کنند. این فرایند به دنبال یک همراستایی در زنجیره ارزش مطابق با مدل انتخابی تجارت و تنظیم اهداف مالی و همچنین تخصیص بودجه است. به عنوان مثال، اگر یک سازمان قصد دارد به عنوان یک بازیگر برتر در بازار انبوه تبدیل شود، باید بر اساس تصمیم گیری متمرکز، روی کارآیی (بهره برداری) و کاهش هزینه متمرکز شود. اگر یک شرکت قصد داشته باشد با برداشت مداوم از فرصت های جدید و گسترش بازارهای موجود خود برتری داشته باشد، باید بر انعطاف پذیری (اکتشاف) و نوآوری محصول تمرکز کند که نیاز به تصمیم گیری غیرمتمرکز دارد.

           منطق زیربنای شرکتی که از چنین فرآیندی منطقی و تصمیم گرا برای تدوین و اجرای استراتژی خود استفاده می کند، ریشه در تئوری اقتضایی دارد، که معمولاً به عنوان "مفهوم تناسب" شناخته می شود. 4 این الگوی محوری تئوری بیان می کند که بقای سازمانی به تناسب ویژگی های یک شرکت، مانند ساختار آن، در موارد احتمالی منعکس کننده وضعیت سازمان، از جمله محیط آن، اندازه 5، 6 و بویژه استراتژی آن بستگی دارد. 7 هرقدر یک شرکت بهتر بتواند ایجاد و حفظ تناسب بین استراتژی انتخابی خود و ساختار مناسب به دست آمده را مدیریت نماید، بهتر عمل خواهد کرد.

            از آنجا که هر استراتژی انتخاب شده تنها تعداد محدودی از ساختارهای بالقوه سودمند را دارد، 9 پژوهشگران به تدریج ترکیبهای ایده آل از استراتژی و ساختار را توسعه دادند و اینها را به عنوان "بهترین نوع شناسی عملی" از مهمترین بینش های تحقیق در زمینه مدیریت استراتژیک در نظر گرفتند. 10 این نوع شناسی ها شامل مفاهیم بسیار شناخته شده ای می باشند، مانند مجموعه "استراتژی های عام" یا راهبردهای قدیمی مایکل پورتر یا " استراتژیک" مایلز و اسنو "، که تحقیق و عمل استراتژیک را در 30 سال گذشته شکل داده اند..11 برای شرکت هایی که یکی از این انواع ایده آل را انتخاب و پیاده سازی می کنند، این به معنای متعادل ساختن ساختار و پردازش ها با توجه به یک هدف استراتژیک انتخاب شده است .12 با این وجود، اکثر این نوع شناسی های توسعه یافته شامل قطب های مخالف می باشند - "یک وضعیت این-یا-آن, به عنوان مثال، جایی که باید یک جایگزین نسبت به سایر جایگزین های جذاب انتخاب شود. "13 با کمال تعجب، تحقیقات تأیید می کنند که بیشتر شرکت ها هنگام تراز کردن استراتژی و ساختار 14 تمایل به اجرای یک پروفایل متمرکز دارند.

این مقاله در نشریه اسپرینگر  منتشر شده و ترجمه آن با عنوان دوسوتوانی سازمان ها در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Organizational Ambidexterity Implications for the Strategy-Performance Linkage