چکیده

       دانش کمی از توزیع فضایی از درجه حرارت بافت یک شاخص اساسی در پیشرفت درمان حرارتی است، و لازم است از ایمنی و اثر بخشی درمان اطمینان حاصل شود. تغییرات اندازه گیری شده در زمان حرکت مافوق صوت از مبدل تصویربرداری به محل های پراکندگی  در داخل و اطراف منطقه گرم می تواند به طور بالینی تخمین مفید درجه حرارت را فراهم نماید که از آن دوز حرارتی در سراسر منطقه تصویربرداری را می توان به دست آورد. مطالعات قبلی اشاره کرده اند که مشکل در زمان حرکت معکوس برای به دست آوردن درجه حرارت، به دلیل عدم حساسیت در فاصله دما اغلب دربرگیرنده طیف درمانی است. در این کار از طریق آزمایش به روش  آزمایشگاهی نشان داده شده  که افزایش درجه حرارت را می توان با دقت از اندازه گیری اولتراسونیک در طول تحویل درمان و پس از فاز سرد شدن در درمان به دست آورد، با استفاده از داده های پراکندگی RF، جمع آوری شده توسط یک اسکنر تجاری و مدل انتقال حرارت. مشکل برآورد درجه حرارت به دو قسمت تقسیم شده است. آزمایشات غیرتهاجمی کالیبراسیون HIFU مقدم بر درمان برای تخمین ویژگی های بافت محلی مرتبط با مدل انجام می شوند و دوم افزایش دما درمدت درمان تخمین زده می شود. تغییرات در پاسخ دوز مشاهده شده به عنوان تغییرات مرتبط مستقیم در دامنه منبع گرمای HIFU مدلسازی می شود در حالی که فرض می شود که الگوی پرتوی اکوستیک ثابت است.

I.مقدمه

        ظهور روش های غیر تهاجمی جراحی برای درمان سرطان از قبیل فراصوت شدت بالای متمرکز  (HIFU) و دیگر درمان های حرارتی موجب توسعه رویکردهای نظارتی جدید نزدیک برای هدایت و بازخورد شده است. مانیتورینگ ضروری است به دلیل اثرات ناهمگنی بافت، هر دو در محل درمان و در مسیر دخالت. برای آینده قابل پیش بینی، برنامه ریزی درمان نمی تواند همه تغییرات در دوز های محلی و (اثر گیاهی) ناشی از ناهمگونی  ها را تعیین نماید. بنابراین، درمان موثر و کارآمد تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که روش های غیر تهاجمی اندازه گیری پاسخ بافت به قرار گرفتن در معرض درمان در دسترس باشند.

       تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) در حال توسعه برای هدایت درمان حرارتی، توسط گروه های توسعه دهنده جراحی HIFU [1 ، 2] است. در حالی که MRL فراهم کننده کیفیت بالای اطلاعات تشخیصی و رهنمودی است، هنوز هم کند است (چند ثانیه در هرفریم) در تولید داده های دمایی دقیق، گران است، و محدودیت های قابل توجهی در طراحی دستگاه های روباتیک و  تحویل انرژی که باید سازگار با زمینه های مغناطیسی RF ساخته شده باشد را با خود دارد. برای ارائه نرخ فریم ارزان و بالاتر جایگزین برای استاندارد طلا 'جریان هدایت MRI ما در حال توسعه روش های فراصوت برای نظارت بر زمان واقعی و غیرتهاجمی از درمان با HIFUهستیم. با این حال، چالش ها از عدم حساسیت از سرعت انتشار آکوستیک برای تغییرات در دما در محدوده ای بوجود می آیند که بافت منعقد شده است. هدف ما رسیدگی به این مشکل را با محدود نمودن وارونگی فشار RF با استفاده از مدل انتقال حرارت است. همچنین تشخیص شروع دقیق با استفاده از فراصوت پراکنده شده ممکن است. کاویتاسیون در درمان HIFU مهم است به علت حضور حباب های زیر که به احتمال زیاد تغییر در نرخ گرمایش محلی [3] را به وجود می آورند، و حباب های بزرگتر می توانند نشانه ای از جوش (نگاه کنید به مقاله همراه، [4]) را ارائه دهند. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان درمان حرارتی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Temperature Rise Measured Noninvasively During Thermal Therapy Using Backscattered Ultrasound