عنوان مقاله:

عوامل تعیین کننده اعتیاد به خرید آنلاین در بین دانشجویان دانشگاه ویتنامی

Determinants of online shopping addiction among Vietnamese university students

سال انتشار: 2022

رشته: مدیریت

گرایش: بازاریابی - مدیریت تکنولوژی - مدیریت استراتژیک

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله اعتیاد به خرید آنلاین

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI مدیریت

 

مقالات ISI بازاریابی

Materials and methods

Participants and analytical procedures

The present study represents a cross-sectional online survey. The questionnaire was pretested and revised accordingly to secure content validity. It was then translated into Vietnamese with some improved item-wording to enhance the clarity of the questions. The questionnaire was then conveniently distributed via online shopping communities and social networking sites in Vietnam. The welcome screen incorporates the objectives of the present research and includes a statement about the confidence of the respondents’ answers. Respondents’ exclusion is deemed based upon screening questions placed at the end of the welcome screen, asking whether or not they had used the internet for buying or shopping activities over the last twelve months. For the present study, online shopping activities comprise but not limitted to browsing or searching for information, reading customers’ reviews, comparing the prices across e-vendors, purchasing or making a payment. The sample comprised 326 respondents (acceptance rate of 76.7%). The online survey system enabled us to further exclude 39 duplicated responses given by the same IP address. Finally, after eliminating extreme values and unengaged responses, a total of 250 valid responses were subsequently used for the present analysis.

Measurement

The Online Shopping Addiction Scale (OSAS) was employed to evaluate the severity of online shopping addiction. The OSAS comprises six factors based upon six general addiction criteria, namely salience, tolerance, mood modification, withdrawal, conflict, and relapse (Griffiths, 2009). This 18-item scale is a solid theory-based instrument used to measure the phenomena among young adults. The total score ranges from 18 to 90 based on a 5-point Likert scale, with higher scores signify a greater level of online shopping addiction (Zhao et al., 2017). For the present study, to obtain a higher level of dispersion and lessen the neutral reactions, all OSAS items were operationalized with a seven-point Likert scale in which 1 indicates “strongly disagree” and 7 represents “strongly agree”. Although it may confuse the participants (Burns & Burns, 2008), a seven-point adaptation was expected to provide more options with less skewed distribution. Online shopping addiction was diagnosed based on the total score of the OSAS. Participants who scored higher than 72 and more on the OSAS were considered at-risk online shopping addicted groups.

Data analysis

Descriptive statistics were carried out with count and proportions for each categorical variables. To detect the differences in regular and at-risk groups’ characteristics, Chisquare tests for categorical variables were employed. The correlation coefficient was then utilized to examine the relationship between age, gender, marital status, internet experience, and online shopping correlates. Hierarchical regression analysis was subsequently performed to examine the determining factors that stimulate online shopping addiction. Statistical assumptions (i.e., linearity, normality, and multicollinearity) had been checked before the implementation of statistical analysis.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

مواد و روش ها

شرکت کنندگان و رویه های تحلیلی

مطالعه حاضر یک بررسی آنلاین مقطعی است. پرسشنامه پیش آزمون شد و بر این اساس برای اعتبار محتوایی ایمن بازنگری شد. سپس به ویتنامی ترجمه شد و چند جمله بندی بهبود یافته برای افزایش وضوح سؤالات. سپس پرسشنامه به راحتی از طریق جوامع خرید آنلاین و سایت های شبکه های اجتماعی در ویتنام توزیع شد. صفحه خوش آمدگویی اهداف تحقیق حاضر را در بر می گیرد و شامل بیانیه ای در مورد اطمینان از پاسخ های پاسخ دهندگان است. حذف پاسخ دهندگان بر اساس سؤالات غربالگری که در انتهای صفحه خوش آمدگویی قرار داده می شود، در نظر گرفته می شود که از آنها سؤال می شود که آیا آنها در دوازده ماه گذشته برای خرید یا خرید از اینترنت استفاده کرده اند یا خیر. برای مطالعه حاضر، فعالیت‌های خرید آنلاین شامل مرور یا جستجوی اطلاعات، خواندن نظرات مشتریان، مقایسه قیمت‌ها در فروشندگان الکترونیکی، خرید یا پرداخت می‌شود، اما نه محدود به آن. نمونه شامل 326 پاسخ دهنده (نرخ پذیرش 76.7 درصد) بود. سیستم نظرسنجی آنلاین ما را قادر ساخت تا 39 پاسخ تکراری داده شده توسط همان آدرس IP را حذف کنیم. در نهایت، پس از حذف مقادیر شدید و پاسخ‌های غیر درگیر، در مجموع 250 پاسخ معتبر متعاقباً برای تحلیل حاضر استفاده شد.

اندازه گیری

مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین (OSAS) برای ارزیابی شدت اعتیاد به خرید آنلاین استفاده شد. OSAS شامل شش عامل بر اساس شش معیار کلی اعتیاد، یعنی برجسته بودن، تحمل، اصلاح خلق و خو، کناره گیری، درگیری و عود است (گریفیث، 2009). این مقیاس 18 ماده ای یک ابزار مبتنی بر نظریه استوار است که برای اندازه گیری پدیده ها در میان بزرگسالان جوان استفاده می شود. نمره کل بر اساس مقیاس لیکرت 5 درجه ای از 18 تا 90 متغیر است که نمرات بالاتر نشان دهنده سطح بیشتری از اعتیاد به خرید آنلاین است (ژائو و همکاران، 2017). برای مطالعه حاضر، برای به دست آوردن سطح بالاتری از پراکندگی و کاهش واکنش‌های خنثی، همه آیتم‌های OSAS با مقیاس لیکرت هفت درجه‌ای عملیاتی شدند که در آن ۱ نشان‌دهنده «کاملاً مخالفم» و ۷ نشان‌دهنده «کاملاً موافقم» است. اگرچه ممکن است شرکت کنندگان را گیج کند (Burns & Burns، 2008)، انتظار می رفت که یک اقتباس هفت نقطه ای گزینه های بیشتری را با توزیع کم تر ارائه دهد. اعتیاد به خرید آنلاین بر اساس نمره کل OSAS تشخیص داده شد. شرکت‌کنندگانی که امتیاز بالاتر از ۷۲ و بیشتر در OSAS کسب کردند، گروه‌های معتاد به خرید آنلاین در معرض خطر در نظر گرفته شدند.