عنوان فارسی مقاله:

نفوذ ردیاب نیکل در آلیاژهای آنتروپی بالا CoCrFeNi و CoCrFeMnNi

عنوان انگلیسی مقاله:

Ni tracer diffusion in CoCrFeNi and CoCrFeMnNi high entropy alloys


برای دانلود رایگان مقاله انگلیسی نفوذ ردیاب نیکل در آلیاژهای آنتروپی بالا CoCrFeNi و CoCrFeMnNi و خرید ترجمه فارسی آن با فرمت ورد اینجا کلیک نمایید

 







نمونه متن ترجمه
چکیده
آلیاژهای آنتروپی بالا (HEAs) آلیاژهای چند جزئی در کامپوزیت های equiatomic یا نزدیک equiatomic هستند. پیش بینی شده نفوذ اتمی آهسته ای که گزارش شده یکی از اثرات اصلی در HEAs است که احتمالا عهده دار بسیاری از خواص منحصر به فرد آن است. برای اولین بار، در بررسی حاضر، نفوذ ردیاب (نیکل) در آلیاژهای CoCrFeNi و CoCrFeMnNi توسط روش radiotracer در محدوده درجه حرارت از 1073-1373 °K با استفاده از ایزوتوپ 63Ni اندازه گیری شده است. بطور شیمیایی آلیاژهای هموژن از کامپوزیت equiatomic توسط روش ذوب قوس الکتریکی تحت خلاء آماده شده بودند. پایداری ریزساختار و فازها از آلیاژها در محدوده دمای داده شده توسط دیفرانسیل آنالیز حرارتی و پراش اشعه X تایید شده است.
نفوذ نیکل در هر دو آلیاژ CoCrFeNi و CoCrFeMnNi با پیروی کردن از رفتار آرنیوسی پیداست. زمانی که در برابر دمای همسانی رسم شده، یک تمایل به کاهش سرعت متوالی از نفوذ ردیاب با یک افزایش تعداد اجزاء در آلیاژهای equiatomic آشکارا محرز شده است. هر دو روابط آنتروپی و همچنین سد انرژی با کمک این روند آشکار شده است. نتایج متداول نشان می دهد که نفوذ در HEAs نمی تواند از لحاظ قیاسی آهسته مطرح شده باشد.