عنوان فارسی مقاله:

شاخص مبتنی بر پارامتر لیپیدی برای برآورد حساسیت انسولینی و شناسایی مقاومت انسولینی در یک جمعیت سالم


عنوان انگلیسی مقاله:

A lipid-parameter-based index for estimating insulin sensitivity and identifying insulin resistance in a healthy population



برای دانلود رایگان مقاله انگلیسی شاخص مبتنی بر پارامتر لیپیدی برای برآورد حساسیت انسولینی و شناسایی مقاومت انسولینی در یک جمعیت سالم و خرید ترجمه فارسی آن با فرمت ورد اینجا کلیک نمایید

 








نمونه متن ترجمه

چکیده

هدف. مقاومت انسولینی، نیاز به شناسایی فوری آن و پیشرفت آن دارد که اینکار سبب می شود برنامه های پیشگیری هدفمندی انجام شوند. بنابراین شاخص های جایگزین ناشتا مختلفی را برای حساسیت انسولینی، با استفاده از کلامپ انسولین یوگلیسمیک در تلاش برای توسعه ی مناسبترین روش ها به منظور ارزیابی مقاومت انسولینی در جمعیت سالم را مقایسه کردیم.

روش کار. گلوکز، انسولین، پروانسولین، گلوکاگون، تحمل گلوکز، لیپیدهای ناشتا، آنزیم های کبدی، فشار خون، پارامترهای آنتروپومتریک و حساسیت انسولینی (Mffm/I) با استفاده از کلامپ انسولین یوگلیسمیک برای 70 فرد غیرچاق (لاغر) نرموگلیسمیک بدست آمدند. همبستگی رتبه ای Spearman’s برای بررسی رابطه ی میان Mffm/I و شاخص های مختلف جایگزین ناشتا حساسیت انسولینی مورد استفاده قرار گرفت. یک مدل رگرسیون برای تعیین وزن هر متغیر و استخراج فرمول برای برآوردن مقاومت انسولینی بکار برده شد. ارزش بالینی شاخص جایگزین و فرمول جدید برای شناسایی افراد مبتلا به مقاومت انسولینی با استفاده از منحنی های مشخصه عملکرد گیرنده (ROC) مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج. متغیرهایی که بهترین حساسیت انسولینی را پیش بینی کردند، نسبت HDL به کلسترول کل، NEFA ناشتا و انسولین ناشتا بودند. استفاده از فرمول مبتنی بر پارامتر-لیپید Mffm/I = 12×[2.5×(HDL-c/total cholesterol)−NEFA] – انسولین ناشتا، بنظر می رسد ارزش بالینی بالایی در پیش بینی مقاومت انسولینی دارد. ضریب همبستگی میان Mffm/I و شاخص جدید ناشتا، نسبت به آنهایی که معمولا شاخص جایگزین ناشتا را برای حساسیت انسولینی بکار می برند، بالاتر است.

نتیجه گیری. شاخص مبتنی بر –پارامتر-لیپید با استفاده از نمونه های ناشتا، ابزار ساده ای را برای غربالگری مقاومت انسولینی در جمعیت سالم را ارائه می دهد.