عنوان فارسی مقاله:

رواناب آب در سطح جاده جنگل های کوهستانی

عنوان انگلیسی مقاله:

Water runoff from road surface in mountain forests



نمونه متن ترجمه

چکیده

جاده های جنگلی مسیرهای بی درختی از زمین بدون هیچ گونه پوشش طبیعی هستند که بطور مناسبی در جهت طولی و عرضی شکل گرفته اند، که در طول آن ترافیک امکان پذیر است. خاکریزهای جاده و سطوح، از طریق حفظ نیازهای تکنولوژیکی و توجه خاص به تراکم زیرسازی ها در ساخت و ساز جاده از مواد مناسب ساخته شده اند. رواناب آب سطحی در تمام جاده ها به عنوان یک پیامد بارندگی رخ می دهد ، چون تراکم مواد سطحی، نفوذ را مانع می شود یا مسدود می کند و شیب جاده سبب حرکت آب می شود. شدت بارش و ظرفیت تصفیه زمین مقدار رواناب را تعیین می کند. در مناطق جنگلی، رواناب سطحی اساساً در سطوح جاده ای و انبارهای چوب رخ می دهد، در حالی که در خارج از این مناطق در حالت طبیعی و مناطق ویران نشده به ندرت رخ می دهد. این مقاله، نتایج حاصل از اندازه گیری شدت رواناب سطحی جاده های خاکی جنگل در میان چند بخش بررسی شده را ارایه می دهد. برخی از بخش ها بوسیله یک سرازیری تند از حفاری و کانال عبوری رواناب سطحی متمایز شده اند. واحد شدت اندازه گیری فصلی سطوح مختلف بارش ارایه شده است، همچنین آنهایی که حاصل از دوره ذوب پوشش برفی هستند. اندازه گیری ها هر 15 دقیقه یکبار گرفته شد. بر اساس این اندازه گیری ها، محاسبات شبیه سازی شده از مقدار آب با فرض همگن بودن منطقه، شبکه جاده ای و ویژگی های بارش، انجام شد که بشکل رواناب سطحی در جاده های جنگلی با ویژگی های مشابه، در منطقه 100 هکتاری، با تراکم شبکه جاده ای 15 m·ha-1و 25 m·ha-1، در طول بارش 3 ساعته می تواند رخ دهد. این مقادیر به مقدار کل آب حاصل از چنین بارش هایی ارجاع داده شدند و با مصرف آب استاندارد توسط یک مصرف کننده به طور متوسط مقایسه شدند.