عنوان فارسی مقاله: مدلسازی دینامیک سیستم یکپارچه برای ارزیابی کمبود آب: مورد مطالعاتی منطقهKairoun
عنوان انگلیسی مقاله:

Integrated System Dynamics Modelling for water scarcity assessment: Case study of the Kairouan region



برای دانلود رایگان مقاله انگلیسی مدلسازی دینامیک سیستم یکپارچه برای ارزیابی کمبود آب: مورد مطالعاتی منطقهKairoun و خرید ترجمه فارسی آن با فرمت ورد اینجا کلیک نمایید

 







نمونه متن ترجمه

چکیده

یک مدل دینامیک سیستم (SDM) برای ارزیابی کمبود آب و تاثیرات بالقوه سیاست های اقتصادی-اجتماعی در یک سیستم هیدرولوژیکی پیچیده گسترش یافته است. این مدل ، شبیه ساز منابع آب استخراج شده از منابع متعدد آبخیز و تقاضای چهار بخش (خانگی ، صنعتی ، کشاورزی ، پمپاژ خارجی) ، شامل زیر مدلها و حلقه های بازخورد متعددی است. SDM برای آبخیز Merguellil تونس به کار می رود ؛ این اولین باری است که چنین مدل یکپارچه ای برای منطقه دارای کمبود آب Kairouan ایجاد شده است. این کاربرد گام اولیه برای پر کردن یک شکاف تحقیقاتی بسیار مهم است. تمرکز این مقاله بر a) ارزیابی قابلیت اجرای SDM برای ارزیابی تکامل یک آبخیز با کمبود آب و b) تحلیل رفتار فعلی و آینده آبخیر برای ارزیابی کمبود آب با تمرکز بر روندهای مفهومی برای آگاهی از سیاست ها ، می باشد.

نتایج مبنا نشان می دهند که استخراج آبخیز با روندهای مشاهده شده مطابقت دارد. اگر سیاست فعلی و رفتار اجتماعی ادامه یابد ، احتمال تخلیه شدید آبخیز در آینده نه چندان دور همراه با اثرات اقتصادی و محیط زیستی وجود دارد. به علت اجرای سیاست های پیشگیری کننده از تخلیه ، وقوع این امر غیر محتمل خواهد بود. برای نشان دادن پارامترهایی که بیشترین تاثیر را بر رفتار آبخیز دارند ، آزمایش های حساسیت انجام شد. نتایج این آزمایش ها رفتار غیر خطی مدل را نشان دادند. بعضی از آزمایش ها تغییر ناچیز رفتار و بقیه آزمایش ها تغییرات نمایی غیر واقعی تقاضا ، سود و حجم آب آبخیز را نشان دادند. پارامترهای سیاست واقع گرایانه ای که بیشترین تاثیر مثبت را بر رفتار مدل داشتند ، پارامترهای کنترل کننده سرانه تقاضای خانگی و حجم پمپاژ برای شهرهای ساحلی بودند. برای دستیابی به بهترین فرصت برای حفظ کمیت/کیفیت آبخیز Kairoun ، عادت های مهم اکولوژیک و اجرا کننده اقتصادی-اجتماعی کشاورزی توسعه منطقه ای ، همه سیاست های مفید بالقوه باید در نظر گرفته شوند . SDM ابزاری مفید برای ارزیابی تاثیرات بالقوه سیاست های احتمالی در زمینه سیر تکاملی کمبود آب در مناطق بحرانی است. این کار برای پروژه EC FP7 "WASSERMed" انجام گرفت.