چکیده 

        آموزش علوم مبتنی بر تحقیق (IBSE) به‌نظر می‌رسد روش مناسبی برای تشویق علاقه در آموزش علوم و فن‌آوری است. اصول اساسی IBSE، دخالت دانش‌آموزان در کشف قوانین طبیعی، ارتباط اطلاعات در یک متن معنی‌دار، توسعه تفکر انتقادی و ترویج نگرش مثبت نسبت به علم است. IBSE در آموزش و پرورش همه دانش‌آموزان، از جمله آنهایی که با استعداد هستند مناسب است. برای دانش‌آموزان مستعد برخی از اجزای IBSE باید انتخاب و اصلاح شود. استفاده از IBSE همچنین به معلمان برای کشف استعداد پنهان اجازه می‌دهد ، چرا که یک رویکرد فردی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. IBSE منطبق بر نیازهای آموزشی ویژه‌ی دانش‌آموزان با استعداد است، زیرا با رفتار خود فرد مطابقت دارد. دانش‌آموزان با استعداد سوال‌های بسیاری دارند، کنجکاو هستند، ایده‌های غیرمعمول و غیره دارند. هدف از پژوهش ما پیدا کردن اجزای IBSE مناسب برای دانش‌آموزان با‌استعداد است. روش اصلی مورد استفاده در این پژوهش، تحقیق مبتنی بر طراحی است. قطعات IBSE برای دانش‌آموزان با‌استعداد یک بخش بسیار مهم از توسعه‌ی حرفه‌ای مستمر معلمان (CPD) هستند. معلمان و والدین نیز نیاز به مواد تدریس/یادگیری برای دانش‌آموزان با استعداد هستند. نتایج تحقیق ما در پروژه PROFILES اروپا بدست آمده، که از معلمان علوم در استفاده از IBSE حمایت می‌کند.

معرفی

         پشتیبانی سیستماتیک دانش‌آموزان با‌استعداد در علوم بخش مهمی از استراتژی‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته است. این حمایت نیز نقش مهمی در توسعه‌ی شخصی دانش‌آموزان، استقرار در جامعه و بازار کار ایفا کرده است. کارشناسان آموزشی استدلال می‌کنند که حدود 2-3٪ (مونکس و یپنبورگ، 2002) از دانش‌آموزان با‌استعداد استثنایی هستند. با‌این‌حال، در شرایط مناسب برای توسعه استعدادهای درخشان، نرخ دانش‌آموزان عالی در برخی از مناطق ممکن است تا 20-25٪ افزایش یابد (فریمن، 2010). در حال حاضر پشتیبانی همه جانبه از دانش‌آموزان با‌استعداد در علم یک ضرورت اجتماعی است.

منطق

        ایجاد شرایط مناسب برای توسعه‌ی استعدادهای درخشان یک کار مهم برای معلمان علوم است. این نه تنها شامل شناسایی استعداد، بلکه توسعه استعدادهای درخشان دانش‌آموزان به بالاترین سطح ممکن است. عوامل مهم و مؤثر بر توسعه دانش‌آموزان با‌جاستعداد در علم عبارتند از انگیزه درونی.

ترجمه این مقاله با عنوان دانش‌آموزان با‌استعداد  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

IBSE and Gifted Students