چکیده

          در این مقاله در مورد یک همکاری بین دو رشته صحبت خواهد شد: مطالعات سازمانی و مهندسی سیستم‌های اطلاعات. استدلال این است که مطالعات سازمانی راه زیادی برای بهره‌مندی از توسعه مفهومی دارد که در نقش فرآیندهای سازمانی و معماری سازمانی (EA) جای گرفته است و مهندسی سیستم‌ تا حد زیادی می‌تواند قابلیت اجرای آن را با جذب انواع پیام از تئوری اجتماعی یا سازمانی گسترش دهد. مفهوم خودآگاهی سازمانی (OSA) به‌عنوان چارچوب متنی برای بحث ارائه شده است. OSA یک فرآیند  است که در ابتدا، به تلاش‌های اعضای خود سازمان در آشنا شدن با خود/ محیط کار، از طریق sensemaking وابسته است.

          Sensemaking توسط تعدادی از عوامل، که برخی عوامل مرتبط به خود فرد هستند و مابقی مربوط به محیط کار افراد هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرد. EA می‌تواند نقش مهمی در sensemaking ایفا کند. بنا به نظریه فعالیت، مقاله روند شکل‌گیری آگاهی در انسان را برای شکل دادن به محدوده‌ی کسب، تجمع و توسعه دانش و خودشناسی برجسته می‌کند. در میان بسیاری از آثار، محیط کار EA یک نوع خاصی است. همچنین EA، اشیاء مرزی با توجه به توانایی‌های متمایز خود برای نفوذ در ساخت دیدگاه و روند پردازش sensemaking سازمانی است. از این مقاله نتیجه می‌شود که طراحی و استفاده از EA می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری ذهن جمعی در مورد وضعیت فرآیندهای سازمانی به دلیل وضعیت سازمان ایفا کند.  

1. معرفی 

         ورود سیستم‌های اطلاعاتی (IS) در هر زمینه از زندگی تاثیر قابل توجهی در ادغام علوم سخت و نرم دارد. پل جدید بین دو زمینه از قابلیت‌های جدیدی که انسانها برای نشان دادن واقعیت اطلاعات بیان می‌کند ناشی می‌شود. علوم، شامل علوم اجتماعی است، که به‌طور فزاینده‌ای در مورد جمع‌آوری، سازماندهی و تحول اطلاعات بحث می‌کند. بنابراین استدلال شده است که در قرن 21 علوم کامپیوتر نقشی را که ریاضیات بین قرن 17 و 20 بازی کرد ایفا خواهد کرد و یک "چارچوب منظم و اکتشافی برای علوم دیگر" ارائه خواهد داد (Faster، 2006: 419). 

ترجمه این مقاله با عنوان خودآگاهی سازمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Role of Business Processes and Enterprise Architectures in the Development of Organizational Self-Awareness