با خروج نیرو ها شوروی از افغانستان توجه مردم روستایی دره پنج شیر به ثروتی که در زمرد کوه هندوکش هندوی مجاور جلب شد. در صدها تونل و چاهی که در آن منطقه حفر شد کریستال ها ی سبز تیره ی بزرگی یافت شد. تیم کارگران معدن برای از بین بردن سنگ آهکی که زمرد و آنکریت ها در دلش پنهان شده بودند از مواد منفجره و دریل استفاده می کردند. خواص گوهرشناسی زمرد پنجشیر با زمرد ها استخراج شده از سایر نقاط یکسان می باشد..از نظر خواص شیمیایی،شباهت بیشتری به زمرد معدن Muzo کلمبیا دارند. ندول، که سابقا  فقط در تورمالین و مورگانیت یافت می شد، در زمرد های پنج شیر هم موجود می باشد. در سال 1990 حدود 10 میلیون دلار زمرد استخراج شد. این سنگ چشم انداز بسیار عالی پیش رو دارد.

          اگرچه هزاران سال است که در این منطقه زمرد ها استخراج می گردد، در طول دو دهه ی اخیر مقدار قابل توجهی زمرد از دره ی پنج شیر افغانستان بدست آمده است(شکل1). بدلیل اشغال افغانستان توسط حکومت شوروی در طول بیشتر این زمان، و هم چنین عدم ثبات سیاسی، دستیابی کشور ها غربی محدود شد. هر چند، نویسنده ی فوق در جولای و آگوست  1990، از دره ی عجب شیر دیدن نمود و نمونه هایی را جمع آوری کرد و به مطالعه ی عملکرد معدن پرداخت.

          وی به این مهم دست یافت که، اگر چه در درگیری حل و قصل نیاقتنی افغانستان، مجاهدین ( "مبارزان آزادی") انرژی از دست داده شان توسط نیروهای شوروی را از کوه سختی که به آنها وعده ی ثروتی عظیم می داد بازپس گرفتند.(شکل2). کوه هندوکش حتی ا شوروی ها هم که چالش محسوب می شدند، نیرومند تر بود. فرمانده احمد شاه مسعود، lznown به عنوان "شیر پنجشیر" (Follet، 1986)، در حال حاضر حاکم بیش از 5000 روستایی مسئول استخراج زمرد در دره پنجشیر می باشد. ]فرمانده عبد محمود، . COMM.، 1990؛ OtDonnell، 1990)[. طی اولین گزارش بدست آمده در Bowersox و (1985)،  (بیش از 190 CT)کریستال بزرگ با رنگ های قابل مقایسه با بهترین زمرد معدن Muzo کلمبیا در دره پنجشیر، یافت شده است، 

ترجمه این مقاله  با عنوان خواص فیزیکی زمرد در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

EMERALDS OF THE PANJSHIR VALLEY, AFGHANISTAN