چکیده

        گیاهان دانه‌دار رشد می کنند تا زمانی که خفتگی در دانه‌های بالغ تازه حفظ شود تا زمانی که زمان مناسب برای جوانه زنی فراهم شود. خفتگی دانه و جوانه زنی دو فرآیند فیزیولوژیکی جدا هستند و انتقال از خفتگی به جوانه زنی فقط یک مرحله حیاتی در چرخه تکاملی گیاهان نیست بلکه برای تولیدات کشاورزی هم مهم است. این فرآیند‌ها به طور دقیق توسط هورمون‌های درون ریز و نشانگر‌های زیست محیطی تنظیم می شوند. اگرچه ABA(آبسیزیک اسید) و Gas(ژیبرلین‌ها) به عنوان هورمون‌های گیاهی اولیه ای شناخته می شوند که به صورت آنتاگونیستی خفتگی دانه را تنظیم می کنند، یافته‌های اخیر نشان می دهد که هورمون گیاهی دیگری، آکسین،  برای القا و نگهداری خفتگی دانه ضروری است و بنابراین ممکن است به عنوان یک محافظت کننده کلیدی برای خفتگی دانه عمل کند. در این مقاله مروری، ما یافته‌های اخیرمان را درباره شبکه‌های مولکولی پیشرفته خلاصه می‌کنیم که نقش کلیدی را در هورمون‌های گیاهی دارند که خفتگی دانه و جوانه زنی را تنظیم می‌کند که در آن فاکتور‌های رونویسی داری دومین AP-2 نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. هم‌چنین ما برهم کنش سیگنال‌های هورمونی مجزایی را بررسی می‌کنیم که در خفتگی دانه و جوانه زنی نقش دارند و بر تعادل بین ABA/GA تمرکز می‌کنیم که گره اصلی را تشکیل می‌دهند. 

مقدمه

          خفتگی دانه برای زنده ماندن گیاه ضروری است و نشان می دهد که دانه‌ جوانه می زنند فقط زمانی که شرایط محیطی بهینه باشد. بنابراین این یک صفت سازگارانه است که در گونه‌های گیاهی مختلفی دیده شده است و گیاهان وحشی را وادار می‌کند که در شرایط استرس‌زا در طبیعت زنده بمانند. بسیاری از دانه‌ها از سویه‌های وحشی به دست آمده‌اند و سطوح کاهش‌یافته ای از خفتگی دانه در مقایسه با خویشاوندان وحشی دیده شده است که نرخ بالاتری را بعد از شکستن ایجاد می کنند. اگرچه، فقدان یا ناکافی بودن دوره خفتگی، منجر به جوانه‌زنی سریع در دانه‌های بالغ تازه یا حتی سبز شدن دانه‌ها قبل از انبار شدن می شود. که سبب فقدان قابل ملاحظه ای در بازده و کیفیت تولیدات کشاورزی، هم‌چنین ایجاد مشکلاتی در مدیریت انبار‌داری و استفاده‌های صنعتی می‌شود. 

          القا، نگهداری و بعد از آن، برطرف کردن خفتگی، فرآیند‌های مهم فیزیولوژیکی در دانه گیاهان می‌باشند. این اهمیت اکولوژیکی خفتگی دانه شامل محافظت از جوانه‌زنی در خارج از فصل مورد نیاز، و متعاقبا کاهش رقابت بین سویه‌ها و حفظ حیات گیاه تحت شرایط استرس‌زا می‌باشد. به عنوان یک سوال پیچیده و چالش برانگیز در زیست شناسی، خفتگی دانه، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است و محققان از رشته‌های مختلف به آن جلب شده اند که شامل زیست شناسان گیاهی، متخصصان ژنتیک دانه، متخصصان باروری، دانشمندان علوم غذایی می‌باشند. اگرچه، این امر یکی از پدیده‌هایی در زیست شناسی گیاهی است که به میزان حداقل شناخته شده است، علیرغم اینکه فرآیند قابل توجهی است که دهه ها انجام می گرفته است. در این مقاله مروری، ما مکانیسم‌های مربوط به تنظیم خفتگی دانه و جوانه‌زنی را خلاصه می‌کنیم و بر روی یافته‌هایی تمرکز می‌کنیم که شبکه کنترل کننده این حالت گذار را شامل می‌شوند.  در بسیاری از این مطالعات، گیاه مدل Arabiopsis thaliana‌ می باشد. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان خفتگی و جوانه زنی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Two Faces of One Seed: Hormonal Regulation of Dormancy and Germination