چکیده

پیش زمینه: مراقبت های بهداشتی اولیه دارای اثرات مثبتی بر سلامت جامعه است و می تواند رفتارهای در معرض خطر و مشکلات بهداشتی در دوران نوجوانی را کاهش دهد. اما هنوز اطلاعات کمی در مورد عواملی که با استفاده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از خدمات پزشک خانواده مرتبط هستند، شناخته شده است. تعیین عوامل مرتبط با استفاده از اطلاع رسانی سیاست های مراقبت های بهداشتی اولیه موثر، امیری حیاتی است. ما با بررسی سه موضوع در مورد استفاده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از پزشک خانواده، به این شکاف در نوشته های مراقبت های بهداشتی اولیه می پردازیم: بی عدالتی ، مرحله رشد و نمو منحصر به فرد نوجوانی و تمایز بین استفاده (کاربران در مقابل غیرکاربران) و شدت ( کاربران با ویزیت بالا در مقابل کاربران با ویزیت پایین).

روش ها: ما رگرسیون لجستیک تو در تو را برای دو پیامد انجام دادیم:  استفاده و شدت خدمات پزشک خانواده برای اوایل نوجوانی، میانه نوجوانی و جوانی با استفاده از بررسی بهداشت جامعه کانادا 2005:.

نتایج: بیماری های مزمن با استفاده از در اوایل و میانه نوجوانی و شدت در تمام گروه های سنی مرتبط بود. پاسخ دهندگان از Quebec، شانس کمتری برای استفاده داشتند. افراد بدون دکتر بهداشتی منظم، دارای شانس بسیار پایین تری بودند تا به عنوان کاربر در نظر گرفته شوند. عوامل مرتبط با استفاده از در اوایل و میانه نوجوانی با دخالت پدر و مادر مرتبط بود در حالی که عوامل در جوانی، استقلال در حال ظهور این گروه را نشان می دهد.

نتیجه گیری: ما پیام های کلیدی ناشناخته قبلی را برای استفاده جوانان و نوجوان از خدمات پزشک خانواده برجسته نمودیم. بی عدالتی در مورد تنوع منطقه ای و برای کسانی که دکتر بهداشتی منظم ندارند، وجود دارد. تنوع در عوامل مرتبط با خدمات پزشک خانواده در سراسر سه گروه سنی نوجوانان وجود دارد. سیاست های بهداشت و درمان و مراقبت های بهداشتی با هدف نوجوانان باید در نظر گیرد که پدر و مادر هنوز هم تصمیم گیرنده اصلی هستند در حالی که نوجوانان مسن تر مستقل تر می باشند. است تنوع در عوامل مرتبط با دو پیامد استفاده و شدت خدمات وجود دارد. عوامل مرتبط با استفاده باید با در نظر گرفتن برابری دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه درک شود در حالی که عوامل مرتبط با شدت باید با توجه به استفاده مناسب از منابع قابل درک باشد. درک به دست آمده از این مطالعه می تواند در مورد سیاست های مراقبت های بهداشتی که به مرحله رشد حساس نوجوانی و جوانی پاسخگو هستند، اطلاع رسانی نماید.

پیش زمینه

         مراقبت های بهداشتی اولیه دارای اثرات مثبتی بر سلامت جامعه [1] است و می تواند رفتارهای خطرناک و مشکلات بهداشتی در دوران نوجوانی را کاهش دهد [2]. اما هنوز اطلاعات کمی در مورد عواملی که با استفاده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از خدمات پزشک خانواده مرتبط هستند، شناخته شده است. تعیین عوامل مرتبط با استفاده از اطلاع رسانی سیاست های مراقبت های بهداشتی اولیه موثر، حیاتی است. این مقاله به بررسی سه موضوع در مورد استفاده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از پزشک خانواده، به این شکاف در نوشته های مراقبت های بهداشتی اولیه می پردازد: بی عدالتی، مرحله رشد و نمو منحصر به فرد نوجوانی و تمایز بین استفاده (کاربران در مقابل غیرکاربران) و شدت ( کاربران با ویزیت بالا در مقابل کاربران با ویزیت پایین).

          اولین مورد، موضوع نابرابری بود که توسط بررسی رابطه دسترسی به یک دکتر بهداشتی منظم، موقعیت جغرافیایی، درآمد خانوار و نیاز به استفاده از پزشک خانواده مورد بررسی قرار گرفت. مطالعاتی وجود دارند که به استفاده نوجوانان از همه نوع از پزشکان نگاه نموده اند: ایالات متحده آمریکا [3-18]، کانادا [19،20] ، و اسپانیا [21]. بسیاری از اینها تنها توصیفی هستند و تنها میانگین تعداد ویزیت کنندگان یا نسبت نوجوانان ویزیت کننده را ارائه می دهند و گاهی اوقات آنها را بر اساس سن، نژاد، درآمد و بیمه طبقه بندی می کنند. سه بررسی، خدمات پزشک خانواده را مورد بررسی قرار داده است [8،16،19] که هیچ یک اطلاعاتی درباره اینکه آیا نوجوانان دسترسی به دکتر بهداشتی منظم دارند یا خیر را فراهم ننموده اند که این یکی از عوامل مرتبط با استفاده در بزرگسالان [22،23] است و در مورد کمبود پزشکان خانواده، نه تنها در کانادا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان مهم است [24 - 30].

این مقاله در نشریه BMC منتشر شده و ترجمه آن با عنوان خدمات پزشک خانواده در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Understanding adolescent and young adult use of family physician services: a cross-sectional analysis of the Canadian Community Health Survey