چکیده

        یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با بندر، دسترسی به راه های آبی و مدیریت ترافیک شان است. این مورد، فشار زیادی به طور خاص بر ظرفیت محدود شدۀ راه های حمل و نقل آبی وارد می کند، که عدم استفادۀ کارآمد باعث زیان در رقابت و هم چنین افزایش حجم تولید گازهای گلخانه ای و در نتیجه آلودگی محیط زیست می شود. در این زمینه، مسألۀ برنامه ریزی حمل و نقل آبی، پیشنهاد می شود؛ که هدفش برنامه ریزی ورود و خروج کشتی ها از طریق آبراه های مختلف برای ورود یا ترک بندر به طوری که زمان انتظار حداقل شود، است. از سویی دیگر، این تابع هدف مانع ایجاد گلوگاه یا تراکم از طریق برنامه ریزی ترافیک آبراه می شود و از سوی دیگر، در حالی که کشتی ها در بندر برای ورود یا خروج منتظر هستند گازهای گلخانه ای ناشی از آن ها کاهش می یابد. مدلی ریاضی و ابتکاری پیشنهاد می شود. سناریوهای واقعی برمبنای دلتای یانگ تسه (شانگهای) برای ارزیابی عملکرد الگوریتم ابتکاری و بهبود عملیات در دنیای واقعی ارائه می شود. 

1. مقدمه

          رشد ترافیک دریایی، اداره کنندگان بندر را مجبور می کرد تا برای کاهش زمان انتظار هنگام دسترسی به زیرساخت هایشان، به طور مؤثری آن ها بخواهند سهم بازارشان را افزایش داده (Verstichel et al., 2011)، و گازهای گلخانه ای کشتی ها را کاهش دهند (کار Du et al.,2011, 2015 را ببینید) که این امر منجر به افزایش گازهای گلخانه ای و آلاینده های مضر و ارتقاء موقعیت بندر در سلسله مراتب بندر از طریق افزایش دسترسی بندر شده  است (Caldeirinha and Felício, 2014). در این راستا، همان طور  که Notteboom (2006) نشان داد 93.6 درصد برنامه های تأخیر به دلیل دسترسی به بندر و عملیات پایانه است. این ویژگی حتی زمانی که پایانه های کانتینر مانند بندرشانگهای جایی که_ با توجه به تعداد مشارکت کنندگان _ تعداد زیادی کشتی به صورت روزانه برای تعمیر از آبراه یانگ تسه دلتا می گذرند وجود دارد ارزشمندتر می شود. بنابراین، از آن جا که آبراه ها نقش مهمی را در پایانه های کانتینر دریایی (Notteboom, 2008) بازی می کند، آن ها به صورت کارا جهت اجتناب از گلوگاه ها یا ازدحام به دنبال راهی هستند که بتواند جهت زیان ناشی از رقابت به کار روند. به علاوه، استفاده از آبراه های داخلی به عنوان یک حالت حمل و نقل در پایانه های کشتی رانی، زمانی که ادغام فزاینده اش را با دیگر روش های حمل و نقل با چندین برنامۀ حمل شبکه ای در نظر می گیریم (Lowe, 2005, UNESCAP1) آشکارتر می شود. این مورد وجهی را برای مقابله با محدودیت های لجستیکی و فضایی در نظر می گیرد و موضوعاتی مرتبط با بندر را به اقتصاد جهانی اضافه می کند.

        از یکسو، از دیدگاه لجستیک سبز، اپراتورهای پایانه به کاهش گازهای گلخانه علاقمند هستند در حالی که به حفظ کیفیت خدمات نیز توجه دارند و از سویی دیگر، شرکت های حمل و نقل به خدمات هموار برای اجتناب از زمان انتظار غیرضروری نیاز دارند به طوری که باعث تأثیر منفی اقتصادی و زیست محیطی مربوط به مصرف سوخت و زمان طی مسیر، می شود. تعدادی از آثار در ادبیات تخصصی، رابطۀ بین زمان انتظار کشتی و گازهای ساطع شده را مطالعه کردند. Du et al. (2011) نشان دادند که زمان انتظار کشتی ها، تأثیر مهمی بر حجم گازهای ساطع شده دارد، به طوری که جریان عملیات می تواند به شرکت های حمل و نقل برای کاهش گازهای گلخانه ای و هم چنین به بندرها برای کنترل آن ها کمک نماید. در همان راستا، Kontovas and Psaraftis (2011) کاهش گازهای ساطع شده در شبکه های کانتینر دریایی را بررسی کردند که نشان می داد یکی از گزینه-های اصلی برای کاهش CO2 انتشار یافته، کاهش زمان انتظار کشتی است. Song (2014) گازهای گلخانه ای ساطع شده (CO2, CH4, N2O, PM10, PM2,5, NOx, SOx, CO and HC) را مطالعه کرد و هزینه های اجتماعی متناظر با آن ها را در بندر یانگشان در جنوب شانگهای چین مطالعه کرد. در کارشان، آن ها زمان انتظار کشتی در لنگرگاه و هم چنین اسکله را به صورت جداگانه برای ارزیابی گازهای گلخانه ای ساطع شده در نظر گرفتند. این نتایج نشان می دهد اگرچه که زمان انتظار در لنگرگاه تأثیر بیشتری نسبت به اسکله دارد، اما هر دو فعالیت منبع ساطع کردن گازهای گلخانه ای هستند. Fagerholt et al. (2010) در زمینۀ مسیرهای حمل و نقل نشان داد که زمان انتظار بیشتر کشتی ها پتانسیل بیشتری نسبت به کاهش افزایش مصرف سوخت دارند؛ این بر اهمیت زمان انتظار جهت مصرف و ساطع کردن گازهای گلخانه ای تأکید دارد. بنابراین، بهبود دسترسی به آبراه با اجتناب از زمان انتظار غیرضروری در ورودشان می تواند تنها منجر به صرفه جویی هزینه  های اجتماعی و عملیاتی شود اما سطح کیفیت زیست محیطی در حداقل کردن گازهای ساطع شده، را افزایش می دهد. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان حمل و نقل آبی  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The waterway ship scheduling problem